ZS1BP_SP1P Speciální pedagogika 1

Pedagogická fakulta
jaro 2021

Předmět se v období jaro 2021 nevypisuje.

Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šárka Hlubocká (cvičící)
Mgr. Vendula Malaníková (cvičící)
Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci (cvičící)
Mgr. Petra Tužilová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou speciální pedagogiky. Studenti budou uvedeni do studia speciální pedagogiky, seznámí se s vývojem péče o postižené, současým pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, s pojmy integrace/inkluze, se základními kategoriemi a metodami speciální pedagogiky, komplexní péčí o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami, srovnání se zahraničími trendy. Výstupy z učení: po úspěšném absolvování předmětu student zná základní teoretické poznatky z oblasti speciální pedagogiky. Je schopen definovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, dokáže vysvětlit vysvětlit souvislosti a vztahy mezi jednotlivými obory speciální pedagogiky.
Osnova
  • Osnova:
    Pojetí speciální pedagogiky – klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, diagnostické a terapeutické metody Integrace, inkluze - legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
    Pedagogicko-psychologické poradenské služy v ČR - Školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP), legislativa. Pozn.:IPPP již neexistuje; sloučeno od 1.7.2011 IPPP, VÚP a NUOV --> nová jedna organizace Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)
    Speciálně pedagogická diagnostika - Charakteristika, oblasti diagnostiky, diagnostické metody speciální pedagogiky, pojmy – reedukace, kompenzace, rehabilitace atd. Příklady případových studií.
    Logopedie – etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR
    Alternativní a augmentativní komunikace
    Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komunikace sluchově postižených, školy pro žáky s vadami sluchu
    Specifické poruchy učení a chování - vymezení oboru, předmět, diagnostika SPU, charakteristika jednotlivých poruch, systém vzdělávání žáků s SPU, zásady přístupů, reedukace.
    Somatopedie – klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, DMO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění – epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením a s více vadami, školy při zdravotnických zařízeních
    Oftalmopedie – vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR
    Psychopedie – pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika stupňů mentální retardace, výchova a vzdělávání jedinců s MR
    Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace
    Etopedie – pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.

    Terapie ve speciálně pedagogické péči - Charakteristika jednotlivých terapií (arteterapie, dramoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, aromaterapie, animoterapie, herní terapie aj.

    Okruhy ke zkoušce:
    1. Pojetí speciální pedagogiky
    2. Integrace, inkluze, legislativa
    3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR
    4. Logopedie - etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR
    5. Alternativní a augmentativní komunikace
    6. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komunikace sluchově postižených, školy pro žáky s vadami sluchu
    7. Specifické poruchy učení a chování
    8. Somatopedie – klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, MO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění – epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením a s více vadami, školy při zdravotnických zařízeních
    9. Oftalmopedie – vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR
    10. Psychopedie – pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika stupňů mentální retardace, výchova a vzdělávání jedinců s MR
    11. Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace
    12. Kombinované vady
    13. Etopedie – pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. 2010. info
    doporučená literatura
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. 2007. info
  • Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Edited by Marie Vítková. 2. rozšířené a přepraco. Brno: Paido. 463 stran. ISBN 8073150719. 2004. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál. 870 s. ISBN 8071788023. 2004. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál. 159 s. ISBN 80-7178-197-5. 2000. info
  • Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Edited by Marie Vágnerová. 3. vyd. Praha: Portál. 444 s. : i. ISBN 80-7178-678-0. 1999. info
  • MICHALÍK, Jan. Školská integrace dětí s postižením. 1. vyd. V Olomouci: Universita Palackého v Olomouci. 135 s. ISBN 8070679816. 1999. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Dítě s tělesným postižením. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. s. 90-103. ISBN 80-85931-51-6. 1998. info
    neurčeno
  • Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Edited by Marie Vítková. 2. rozšířené a přepraco. Brno: Paido. 463 stran. ISBN 8073150719. 2004. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido. 144 s. ISBN 8085931699. 1999. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. 1998. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Axiologická dimenze integrace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. s. 12-18. ISBN 80-85931-51-6. 1998. info
Výukové metody
Přednáška - doplněna o interaktivní diskuse na vybrané téma, videosekvence.
Metody hodnocení
Přednáška, zpracování anotace na 2 knihy speciálněpedagogické tématiky, rozsah max. 1 A4 na 1 anotaci; ukončeno písemným testem; pro úspěšné zakonční nutná 70% úspěšnost.
Informace učitele
http://ped.muni.cz/wsedu
Okruhy ke zkoušce ze speciální pedagogiky

1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.
2. Integrace, inkluze, legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.
3. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR.
4. Logopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.
5. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.
6. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění - charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocněni, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních.
7. Oftalmopedie - vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.
8. Psychopedie - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika jednotlivých stupňů MR, výchova a vzdělávání jedinců s MR, Downův syndrom.
9. Autismus - etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.
10. Specifické poruchy učení - definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SPU, systém péče o žáky se SPU.
11. Etopedie - pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chováni a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.
12. Terapie ve speciálně pedagogické péči.
13. Alternativní a augmentativní komunikace.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.