ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Kateřina Furiková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Hrnčířová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Krčmářová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_SP1S/erasmus: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Gajzlerová
ZS1BP_SP1S/02: Po 16:40–17:25 učebna 52, L. Hrnčířová
ZS1BP_SP1S/03: Po 15:45–16:30 učebna 55, E. Dostalová
ZS1BP_SP1S/04: St 15:45–16:30 učebna 52, E. Dostalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit učivo z přednášky z oboru speciální pedagogika. Požaduje se aktivní účast na seminářích, příprava prezentace na vybrané téma (viz níže - informace učitele) a jeho interpretace a skupinová diskuse k presentovanému tématu. Cílem předmětu je prohloubení znalostí o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Student by měl být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci předmětu student propojí získané základními pojmy z přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů týkající se problematiky probraných oblastí speciální pedagogiky. Student je po absolvování připraven na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebai do běžné školy.
Osnova
  • Okruhy: Speciální pedagogika
    Integrace, inkluze, Pedagogicko-psychologický poradenský systém v České republice, zaměstnávání, nestátní neziskové organizace, církevní organizace, dobrovolnictví
    Integrace, inkluze – formy, možnosti integrace v současnosti, podmínky integrace, případové studie
    Diagnostika – cíle, metody, terminologie, případová studie Poradenské služby – funkce SPC, PPP, SVP
    Rámcové vzdělávací programy, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa - prezentace školního vzdělávacího programu
    Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání
    Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie
    Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie
    Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie
    Autismus - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie
    Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
    Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
    Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, případové studie
    Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 s. ISBN 978-80-7315-255-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
    doporučená literatura
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014. s. 104-130, 27 s. ISBN 978-80-262-0602-6
  • POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013, 186 s. ISBN 9788073201791. info
  • KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi : diagnostika a současný systém péče, komunikace ve školní a rodinné edukaci, nápravné programy a pomůcky, edukační a relaxační techniky. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 248 stran. ISBN 9788024743691. URL info
    neurčeno
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
  • VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
Výukové metody
Seminář, účast nutná, výstupy s diskuzí, videonahrávky, poster
Metody hodnocení
Rozsah práce studentů:
Požadavky k získání zápočtu: Samostatná vystoupení studentů (postery, skupinové diskuse) na vybrané téma.
max. 2 absence
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty:

Informace dostupné na: http://www.ped.muni.cz/wsedu

Další literatura pro doplnění:
GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4.

Legislativní zdroje
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (školský zákon) - konsolidované znění školského zákona
Vyhláška MŠMTČR. č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů (197/2016 Sb.).
Vyhláška MŠMT ČR č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Zákon 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů

Studijní opory:
http://www.msmt.cz
http://www.ped.muni.cz/wsedu

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.