ZS1BP_SPDD Seminář z pedagogické diagnostiky

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_SPDD/01: Po 13:25–14:10 učebna 39, V. Najvarová
ZS1BP_SPDD/02: Po 14:20–15:05 učebna 39, V. Najvarová
ZS1BP_SPDD/03: Po 15:15–16:00 učebna 39, V. Najvarová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, která se zabývá zjišťováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspektů edukačního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospěch individuálního a sociálního rozvoje dítěte, žáka (studenta). Po absolvování předmětů budou studenti rozumět podstatě pedagogické diagnostiky, budou umět použít metody pro diagnostikování vzdělávacích obtíží žáků v jednotlivých oblastech, budou umět navrhnout nejvhodnější postup pro diagnostiku zejména v těchto oblastech: připravenost žáka na školu, diagnostika žáka v podmínkách školního vyučování, vhodné metody pro diagnostiku, diagnostika sociálního klimatu školní třídy, metody testování, diagnostika motivace, zájmů, sebepojetí a hodnot žáka.
Osnova
  • Základní teoretická východiska pedagogické diagnostiky , potřeba pedagogické diagnostiky.
  • Pedagogická diagnostika v systému.
  • Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání
  • Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování
  • Metody diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání.
  • Diagnostika sociálního klimatu školní třídy
  • Metody testování.
  • Diagnostika motivace, zájm., sebepojetí a hodnot žáka.
Literatura
  • SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír a Ludvík EDELSBERGER. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 206 s. URL info
Výukové metody
přednáška učitele, skupinová práce, náslechy ve školách, vlastní diagnostická činnost
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 80% docházka, aktivní účast na semináři, písemná práce - diagnostická činnost ve škole
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2009/ZS1BP_SPDD/index.qwarp
Obsahová témata seminářů: 1. Teoretická východiska pedagogické diagnostiky přístup edumetrický a kasuistický v procesu diagnostikování, provázanost PD s jinými vědními obory. Diagnostický proces, typy diagnostiky. 2. Metody a techniky pedagogické diagnostiky tradiční a moderní metody (pozorování, diagnostický rozhovor, dotazníky, škály, hra jako diagnostický nástroj, analýza produktů žáka, testy, anamnéza dítěte) 3. Zásady provádění diagnostiky, chyby při diagnostikování. Osobnost učitele při diagnostické činnosti. 4. Připravenost žáka na vzdělávací proces diagnostika školní zralosti a vzdělávacích předpokladů žáka v návaznosti na kompetence Rámcového vzdělávacího programu předškolní výchovy a vzdělávání (jeho psychických procesů a vlastností) a učebního stylu žáka. 5. Diagnostika rodinného prostředí žáka rodinná popř. zdravotní anamnéza, kulturní prostředí rodiny a vliv na učební výkon žáka, na jeho zájmy a postoje, diagnostický rozhovor s rodiči žáka. 6. Diagnostika školního prostředí školní třída a její diagnostika, Dotazník My class inventory aj. , sociální vztahy ve třídě a možnosti podpory či ovlivnění ze strany učitele. 7. Diagnostika vzdělávacích výsledků - didaktický test jako nástroj zjišťování žákových vědomostí tvorba položek, hodnocení položek, ústní zkouška 8. Hodnocení - klasifikace, slovní, kombinované. Funkce hodnocení, specifika jednotlivých typů hodnocení, kriteria hodnocení, sebehodnocení žáka. Požadavky na hodnocení školský zákon. 9. Autodiagnostika učitele zpětný rozbor vyučovací hodiny, uplatnění adekvátních metod a postupů, rozbor chyb. 10. Diagnostika sebepojetí žáků, zájmů žáků, profesionální orientace žáků a studentů 11. Tvorba Individuálního vzdělávacího plánu práce s talentovanými a zaostávajícími žáky, strategie a cíle IVP, způsoby hodnocení. Učitel a spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou návrh na vyšetření, zpráva z poradny, dodržování doporučených postupů, zpětná kontrola apod.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.