ZS1BP_SRPG Seminář k rozvoji počáteční gramotnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_SRPG/01: Po 10:15–11:00 učebna 42, J. Havel
ZS1BP_SRPG/02: Po 8:25–9:10 učebna 24, J. Havel
ZS1BP_SRPG/03: Po 11:10–11:55 učebna 39, J. Havel
Předpoklady
NOW ( ZS1BP_RPG Rozvoj počáteční gramotnosti )
Předpokladem tohoto předmětu je souběžné absolvování přednášek ve studijním předmětu Rozvíjení počáteční gramotnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíl předmětu je praktická aplikace základních znalostí o problematice čtenářské gramotnosti jako součásti funkční gramotnosti; plánování činností směřujících k dovednostem jedince zacházet s písemnými texty v běžném životě.
Osnova
  • Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole.
  • 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti.
  • 3. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady.
  • 4. Rozvoj slovní zásoby.
  • 5. Rozvoj gramotnosti v předškolním věku.
  • 6. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin.
  • 7. Význam rodiny pro rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti.
  • 8. Význam projektového vyučování při rozvoji počáteční gramotnosti.
  • 9. Využití počítačů při rozvíjení počáteční gramotnosti.
  • 10.Výzkum v oblasti rozvoje počáteční gramotnosti.
Literatura
  • HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. [citováno 2024-04-24] info
  • NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně ZŠ. Online. 2008, [citováno 2024-04-24] info
  • NAJVAROVÁ, Veronika. Grafomotorika a možnosti jejího rozvoje. Online. 2007, [citováno 2024-04-24] info
  • NAJVAROVÁ, Veronika. Model funkční gramotnosti a RVP ZV. Online. In In JANÍK, T.; KNECHT, P.; NAJVAROVÁ, V. (eds.) Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Paido, 2007. s. 77-84. ISBN 978-80-7315-153-9. [citováno 2024-04-24] info
  • HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. Online. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003. s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. [citováno 2024-04-24] info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Online. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7. [citováno 2024-04-24] info
  • HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. Online. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001. s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. [citováno 2024-04-24] info
  • Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Online. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 76 s. ISBN 80-7041-100-7. [citováno 2024-04-24] info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. Online. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999. s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. [citováno 2024-04-24] info
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Online. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. 81 s. ISBN 80-85931-64-8. [citováno 2024-04-24] info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Online. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. 141 s. ISBN 80-86039-55-2. [citováno 2024-04-24] info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk. Mimotřídní práce v počátečním čtení : metodická příručka. Online. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. 66 s. [citováno 2024-04-24] info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Online. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995. 49 s. [citováno 2024-04-24] info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Online. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994. 45 s. : il. [citováno 2024-04-24] info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Online. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994. 91 s. [citováno 2024-04-24] info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. Online. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
diskuse v hodině, domácí úkoly
Metody hodnocení
Typ ukončení: prezentace portfolia, zápočet
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.