ZS1MK_CjR2 Jazykový rozbor 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_CjR2/OS01: Pá 6. 3. 14:00–16:50 učebna 20, Pá 20. 3. 10:00–12:50 učebna 37, Pá 27. 3. 11:00–12:50 učebna 30, D. Sochorová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výběrového semináře je práce s textem:
(a) prohloubení schopnosti pracovat s texty různých stylových oblastí a analyzovat v nich prostředky všech jazykových rovin jako součástí celku;
(b) prohloubení schopnosti samostatného stanovení postupu analýzy různých jazykových rovin vybraného textu;
(c) vytvoření schopnosti zvolit vhodný text pro vysvětlení nebo procvičení dílčích rozborů i rozboru komplexního.
Výstupy z učení
Předpokládá se, že v závěru semestru:
(a) student je schopen uplatnit vědomostí a dovedností z fonetiky a fonologie, tvoření slov a stavby slova, morfologie a syntaxe (klasické i valenční), stylistiky při komplexním rozboru textu;
(b) student je schopen zvolit správný text pro ověření vybraného jazykového jevu;
(c) student dokáže prakticky využít jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách mateřského jazyka, a to jak v části jazykové, tak i slohové (i literární).
Osnova
  • 1. Komplexní jazykový rozbor textu.
  • 2. Syntaktické vztahy a jejich vyjadřování.
  • 3. Souvětí. Jeho druhy. Rozbor složitého souvětí.
  • 4. Slovní druhy a jejich skladební funkce.
  • 5. Funkce lexikálních jednotek v textu, významové vztahy mezi nimi.
  • 6. Vybrané tvaroslovné jevy v textu. Tvoření jazykově správných tvarů slov.
  • 7. Slovotvorná analýza a rozbor stavby slova. 8. Pravopisné a výslovnostní problémy v souvislém textu.
Literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. 2012. info
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s. s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. 2012. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing. s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. 2012. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s. s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. 2012. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing. s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. 2012. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae. 323 s. ISBN 80-86041-30-1. 2002. info
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 48 s. ISBN 80-210-2557-3. 2001. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 70 s. ISBN 80-210-2540-9. 2001. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 263 s. ISBN 80-85937-27-1. 1996. info
Výukové metody
- Analýta textu: společná a individuální práce
- Řízený rozhovor při společné činnosti - analýze textu.
- Diskuse konkrétních problémů textové analýzy a rozboru.
- Individuální ověřování.
Metody hodnocení
Podmínkou pro získání zápočtu je zvládnutí písemného testu, který obsahuje praktické úkoly dané osnovou předmětu.
Test zahrnuje cca 30 dílčích úkolů, student potřebuje zodpovědět správně 20 z nich.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1020
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.