ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
Osnova
  • 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
Literatura
    doporučená literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
Výukové metody
teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Předmět je vyučován naposledy.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
Osnova
  • 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
Literatura
    doporučená literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
Výukové metody
teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Předmět je vyučován naposledy.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/01: Pá 4. 10. 14:00–15:50 učebna 2, Pá 6. 12. 15:00–16:50 učebna 2, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
Osnova
  • 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
Literatura
    doporučená literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
Výukové metody
teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován naposledy.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/01: Pá 21. 9. 11:00–12:50 učebna 2, Pá 19. 10. 11:00–12:50 učebna 2, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
Osnova
  • 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
Literatura
    doporučená literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
Výukové metody
teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/01: Pá 6. 10. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 13. 10. 9:20–11:00 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MK_DIVZ/02: So 30. 9. 8:25–11:55 učebna 2, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Zdeněk Řehák, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/01: Pá 23. 9. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 7. 10. 13:55–15:35 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MK_DIVZ/02: Pá 7. 10. 9:20–11:00 učebna 2, Pá 14. 10. 9:20–11:00 učebna 2, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Zdeněk Řehák, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/OS01: Pá 9. 10. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 30. 10. 11:10–12:50 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MK_DIVZ/OS02: Pá 9. 10. 13:55–15:35 učebna 2, Pá 16. 10. 13:55–15:35 učebna 2, I. Frýzová
ZS1MK_DIVZ/OS03: Pá 16. 10. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 30. 10. 13:55–15:35 učebna 2, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/OS01: Pá 26. 9. 13:55–15:35 učebna 21, Pá 28. 11. 9:20–11:00 učebna 2, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/OS01: Pá 20. 9. 13:55–14:40 učebna 25, Pá 27. 9. 7:30–9:10 učebna 32, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/OS01: Pá 5. 10. 10:15–11:00 učebna 2, Pá 12. 10. 13:55–15:35 učebna 2, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Monika Svobodová (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DIVZ/OS01: Pá 23. 9. 8:40–9:20 učebna 3, Pá 7. 10. 11:00–12:20 učebna 3, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
  • 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
  • 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
  • 9. Specifika výchovy ke zdraví.
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve prvouky, vlastivědy a přírodovědy. 2. Rvp ZV, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Vzdělávací standardy. 3. Učebnice - základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6. Alternativní metody. Problémové vyučování, Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová, mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika integrovaného vědního základu

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve prvouky, vlastivědy a přírodovědy. 2. Rvp ZV, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Vzdělávací standardy. 3. Učebnice - základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6. Alternativní metody. Problémové vyučování, Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová, mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (náhr. zkoušející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (náhr. zkoušející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (náhr. zkoušející)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Jde o předmětovou didaktiku učebních předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda, které byly dosud ve studijním plánu učitelství 1. stupně ZŠ zařazeny samostatně a vyučovány odděleně. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce elemental teaching about nature and society, vlastivědy a přírodovědy. 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program. 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6 Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Specifika výchovy ke zdraví. 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na vyučovací hodinu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se vzdělávacími cíli učení o přírodě a společnosti,se strukturou vzdělávacích obsahů, se specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. Jde o předmětovou didaktiku učebních předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda, které byly dosud ve studijním plánu učitelství 1. stupně ZŠ zařazeny samostatně a vyučovány odděleně. Integrované pojetí didaktiky lépe odpovídá žádoucímu pojetí výuky těmto předmětům v praxi na základních školách.
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce elemental teaching about nature and society, vlastivědy a přírodovědy. 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program. 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......). 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce. 6 Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce. 7. Uplatnění didaktických her ve výuce. 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická). 9. Specifika výchovy ke zdraví. 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Konzultace ukončené ústní zkouškou
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
4. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MK_DIVZ Didaktika pro integrovaný vědní základ

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
4. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.