ZS1MK_LDL2 Didaktika literární výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BK_LDL1 Didaktika literární výchovy 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na literárněvýchovnou složku předmětu čtení a literární výchova - základní teorii oboru, specifika recepce uměleckého textu dětmi mladšího školního věku, interpretační postupy při práci s uměleckým textem ve výuce a další metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student dokáže vysvětlit specifika recepce uměleckého textu dětmi mladšího školního věku, zvládne postupy přípravné práce s textem, dokáže aplikovat různé interpretační postupy při práci s uměleckým textem ve výuce a osvojí si další metody a formy práce přispívající k rozvoji a upevňování dětského čtenářství a literární gramotnosti.
Osnova
  • 1. Recepce uměleckého textu. 2. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, komunikační aspekt literárněvýchovného procesu. 3. Literárněvýchovná interpretace jako jedna z fází literárněvýchovného procesu, metody interpretace ve škole. 4. Spektrum dalších metod a forem práce v literární výchově. 5. Mimočítanková četba, motivace k četbě, využití didaktických her.
Literatura
  • Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. info
  • Obert, Viliam. Detská literatúra a čitateĺský rozvoj dieťaťa. Bratislava: Litera, 1998.
  • Gejgušová, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2009.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. 117 s. ISBN 9788073687298. 2009. info
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 116 s. ISBN 9788073940386. 2007. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H. 157 stran. ISBN 8073190672. 2007. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 254 s. ISBN 8024412365. 2005. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. 179 s. ISBN 8086898016. 2004. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU. 56 s. ISBN 80-210-3327-4. 2004. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna. 111 s. ISBN 8071686824. 2000. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm. 22 s. ISBN 8072041118. 1999. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích. 65 l. 1990. info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Ukončení: ústní zkouška Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování podrobné studijní přípravy na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy kombinovaného typu (pro 4. nebo 5. ročník). Podrobnější požadavky na strukturu přípravy zadány na začátku výuky. 2. Znalost teorie předmětu dle zadaných okruhů (zadány na začátku výuky). Součástí hodnocení zkoušky jsou obě části - písemná příprava na hodinu a vlastní ústní zkouška ověřující znalost teorie. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány v každém semestru ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Informace učitele
Tento předmět se jako předmět se starým kódem může týkat pouze jednotlivců.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.