ZS1MK_PTVP Praktikum tvorby výukových projektů

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Černá (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_PTVP/OS01: Pá 21. 2. 13:55–15:35 učebna 36, Pá 7. 3. 13:55–15:35 učebna 36, Pá 4. 4. 13:55–15:35 učebna 36, Pá 9. 5. 11:10–12:50 učebna 36, J. Kratochvílová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student: Definuje základní teoretické pojmy vztahující se k projektové metodě, vysvětlí kořeny projektové metody. Vysvětlí rozdíl mezi výukou tematickou a projektovou, obě komplexní metody reflektuje v praxi. Vhodně zvolí úkol, problém pro projekt a jeho výstup. Naplánuje předpokládaný průběh projektu, vysvětlí fáze projektu. Zrealizuje projekt s žáky prvního stupně. Realizovaný projekt reflektuje a zhodnotí. Vlastní realizací projektu prokáže porozumění teoretickým východiskům projektové výuky a realizačním strategiím.
Osnova
  • Interaktivní model výuky jako předpoklad projektové výuky Role učitele v projektové výuce Tvorba projektu - písemný návrh - plánování projektu: smysl, cíle, činnosti, metody a formy práce, výstup, organizace Realizace projektu v praxi Sebereflexe projektu
Literatura
    povinná literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD. 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. 2011. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2006. vyd. Brno: MU Brno. 160 s. Pedagogogická teorie, svazek 9. ISBN 80-210-4142-0. 2006. info
    neurčeno
  • NAVRÁTIL, Vladislav, Jiřina NOVOTNÁ a Josef TRNA. Fyzikální olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů. In Projektová výuka ve školství. první. Kunovice: Evropský polytechnický institut Kunovice. s. 131-142. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. 2011. info
  • PLUCKOVÁ, Irena, Jiří ŠIBOR a Libuše KONEČNÁ. Projektová výuka na základních a středních školách. In Projektová výuka ve školství. 1. vyd. Kunovice: Evropský polytechnický institut, s.r.o. s. 39 - 58, 19 s. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. 2011. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová výuka v teorii a praxi. In Projektová výuka ve školství. první. Kunovice: Evropský polytechnický institut Kunovice. s. 155-177. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. 2011. info
  • TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál. 173 s. ISBN 9788073675271. 2009. info
  • LUKÁŠOVÁ, Hana. Pedagogická tvořivost studentů učitelství : tvorba pedagogických projektů studentů a řešení pedagogických problémů. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava. 155 s. ISBN 8070421622. 2000. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce.
Metody hodnocení
Písemný projekt a jeho sebereflexe. Písemná sebereflexe kompetencí studenta projektové výuky. Kritéria hodnocení a sebehodnocení: Práce splňuje obsahově i realizací požadavky na projekt. Student vhodně zvolí úkol, problém pro projekt. Vzhledem ke smyslu projektu zvolí vhodný výstup projektu. Definuje cíle ve všech rovinách rozvoje osobnosti dítěte. Naplánuje předpokládaný soubor činností a úkolů při práci na projektu společně s žáky. Flexibilně reaguje na potřeby žáků a změny v průběhu projektu. Při projektové výuce je jako učitel v roli poradce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.