PdF:ZS1MK_SP2P Specializace: Specifické poruc - Informace o předmětu
ZS1MK_SP2P Specializace: Specifické poruchy učení
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/.2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Olbertová (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 29. 9. 7:30–14:40 učebna 50, Pá 10. 11. 7:30–14:40 učebna 50, Pá 1. 12. 7:30–14:40 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou specifických poruch učení (SPU). V rámci předmětu jsou zahrnuta následující témata: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů specifických poruch učení. Možnosti reedukace, vhodné metodiky a didaktické postupy při vzdělávání žáků se SPU. Formy vzdělávání a péče o žáky se specifickými poruchami učení. Prevence, diagnostika, inkluze, poradenství. Po absolvování předmětu bude student schopen: Vysvětlit problematiku specifických poruch učení. Dokáže popsat a charakterizovat jednotlivé druhy specifických poruch. Dokáže navrhnout vhodné úpravy v rámci vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a způsoby spolupráce s odbornými poradenskými zařízeními. Student se bude orientovat v systému péče o žáky se specifickými poruchami učení, bude znalý reedukačních/intervenčních postupů a vhodných diagnostických metod určených pro žáky 1. stupně základních škol.
- Osnova
- Vymezení specifických poruch učení (SPU) a jejich příčin - základní pojmy SPU a etiologie. Vývoj legislativy v ČR. Lehká mozková dysfunkce, ADD, ADHD. Symptomatika poruch učení. Screening, depistáž a diagnostikování SPU. Formy vzdělávání žáků se SPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí. Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku. Projevy oslabení v rozvoji funkcí centrální nervové soustavy významných v počátcích vzdělávání (čtení, psaní, počítání). Vývoj zrakového a sluchového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, volních vlastností, prostorové/pravolevé orientace a motivace a jejich význam ve vzdělávání žáků se SPU. Systémový přístup ke vzdělávání žáků se SPU: učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost. Reedukační metody zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. Speciální metody zaměřené na reedukaci dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Využití reedukačních metod v pedagogické praxi 1. stupně základní školy.
- Literatura
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Online. Brno: Paido, 2012. 237 s. ISBN 9788073152321. [citováno 2024-04-23] info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Online. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141. [citováno 2024-04-23] info
- neurčeno
- POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
- BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
- POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
- ŠEMBEROVÁ, Kamila a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Online. Edited by Lenka Krejčová - Zuzana Hladíková. 1. vydání. Brno: Edika, 2014. 248 stran. ISBN 9788026606000. [citováno 2024-04-23] info
- BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 155 s. ISBN 9788024735207. [citováno 2024-04-23] URL info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dysgrafie. Online. 2. rozšířené vydání. Praha: D + H, 2009. 66 stran. ISBN 9788090386990. [citováno 2024-04-23] info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Online. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 110 s. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. [citováno 2024-04-23] info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie. Online. 2. upravené vydání. Praha: D + H, 2008. 64 stran. ISBN 9788090386976. [citováno 2024-04-23] info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. Online. 1. vyd. Praha: D + H, 2008. 68 s. ISBN 9788090386945. [citováno 2024-04-23] info
- LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 62 s. ISBN 9788073672447. [citováno 2024-04-23] info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Online. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007. 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. [citováno 2024-04-23] info
- ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Online. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006, [citováno 2024-04-23] info
- SIMON, Hendrik. Dyskalkulie : jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 166 s. ISBN 8073671042. [citováno 2024-04-23] info
- NOVÁK, Josef. Dyskalkulie : metodika rozvíjení základních početních dovedností. Online. Vyd. 3., zcela přeprac. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. 125 s. ISBN 8073110296. [citováno 2024-04-23] info
- SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Online. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000. 136 stran. ISBN 8071697737. [citováno 2024-04-23] info
- KOCUROVÁ, Marie. Specifické poruchy učení a chování. Online. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2000. 95 s. ISBN 807082705X. [citováno 2024-04-23] info
- TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě správně psát : zábavná cvičení pro nápravu dysgrafie u dětí se specifickými poruchami učení. Online. 2. vyd. Praha: Práce, 1996. 61 s. ISBN 8020803300. [citováno 2024-04-23] info
- Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Online. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. [citováno 2024-04-23] info
- KREJBICHOVÁ, Dagmar. Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni : pomocný materiál pro učitele českého jazyka na ZŠ. Online. 1. vyd. Plzeň: CDVP, 1994. 48 s. [citováno 2024-04-23] info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 236 s. [citováno 2024-04-23] info
- Výukové metody
- interaktivní seminář, diskuse, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Anotace odborné publikace zaměřené na některé z témat semináře. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 70 %. Aktivní účast na semináři a 80 % docházky
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/ZS1MK_SP2P