ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–8:50 učebna 5
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online. - Vyučující
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–12:50 učebna 5
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 11:00–11:50 učebna 36
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 13:00–13:50 učebna 5
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 14:50–15:35 učebna 50
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 14:50–15:35 učebna 5
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 11:10–11:55 učebna 36
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 9:20–10:05 učebna 5
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 16:40–17:25 učebna 60
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 9:20–10:05 učebna 1
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–13:15 učebna 1
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- Po 13:25–14:10 učebna 1
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- St 9:45–10:30 učebna 1
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Po 11:35–12:20 učebna 1
- Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu. Po skončení je student schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje buď ústně, nebo písemným testem.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Po 10:40–11:25 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Po 10:40–11:25 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŽ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Po 9:20–10:05 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŽ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŽ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2004
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2024
Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2023
Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)