ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 8:00–8:50 učebna 5
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 12:00–12:50 učebna 5
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 11:00–11:50 učebna 36
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 13:00–13:50 učebna 5
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 14:50–15:35 učebna 50
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 14:50–15:35 učebna 5
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 11:10–11:55 učebna 36
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 9:20–10:05 učebna 5
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16:40–17:25 učebna 60
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 9:20–10:05 učebna 1
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–13:15 učebna 1
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Po 13:25–14:10 učebna 1
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
St 9:45–10:30 učebna 1
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Po 11:35–12:20 učebna 1
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu. Po skončení je student schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (program Základní škola a RVP ZV) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje buď ústně, nebo písemným testem.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Po 10:40–11:25 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
Informace učitele
Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Po 10:40–11:25 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŽ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Po 9:20–10:05 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŽ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 10. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň. Slohové učivo v učebnicích pro 1. stupeň. Metody vyučování slohu. Reprodukce a její typy. Vytváření slohových útvarů postupem produktivním. Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŽ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

ZS1MP_CjK2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2023

Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.

Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Výstupy z učení
Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
Osnova
  • 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Účast je nepovinná. Požadavky: Studium odborné literatury dané v ISu, velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Vypracování eseje na vybrané téma. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.