ZS1MP_IVPV Inkluze v primárním vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Kusá (cvičící)
Mgr. Monika Zemská, DiS., Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_IVPV/01: každé sudé úterý 8:25–10:05 učebna 39, H. Filová
ZS1MP_IVPV/02: každé liché úterý 8:25–10:05 učebna 39, H. Filová
ZS1MP_IVPV/03: každé sudé pondělí 16:40–18:20 učebna 39, J. Havel
ZS1MP_IVPV/04: každé liché pondělí 16:40–18:20 učebna 39, J. Havel
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V souladu s požadavky inkluzivního vzdělávání připravit studenty na práci se žáky s rozmanitými vzdělávacími předpoklady, potřebami a schopnostmi a vést je k vytváření vhodných podmínek i strategií výuky pro jejich vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V předmětu bude důsledně propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenty znalostmi, ale i dovednostmi práce s heterogenní populací žáků. Výstupy: • Studenti se seznámí s teoretickým konceptem inkluzivního vzdělávání, jeho hodnotami a principy. • Studenti se seznámí s legislativními opatřeními a strategií státu pro rozvoj inkluze ve vzdělávání. • Seznámí se s modelem kvality inkluzivní školy – tedy možnými oblastmi a dimenzemi rozvoje kvality inkluze ve škole. • Teoretická východiska uplatní při tvorbě vhodných strategií výuky a jejich implementaci v praxi na souvislé pedagogické praxi (propojení teorie s praxí). • Principy inkluze uplatní při plánování výuk a volbě vhodných strategií výuky pro cílovou skupinu žáků.
Osnova
  • 1. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání • filozofická a historicko-pedagogická východiska • legislativně-právní rámec; od ústavního pořádku k vyhláškám • argumentační platformy a rámce • současná situace v ČR a v zahraničí 2. Paradigma inkluzivního vzdělávání • hodnotový přístup k inkluzivnímu vzdělávání, principy inkluzivního vzdělávání • základní pojmy: inkluze, integrace, heterogenita, individualizace, diferenciace… • změna v chápání funkce školy/třídy a postavení učitele ve škole/třídě • třída – heterogenní společenství žáků, rozmanitost a její přijetí – práce s diverzitou 3. Inkluzivní škola, její kvalita • kvalita inkluze ve škole, její systémové pojetí • kontextové faktory inkluzivního vzdělávání • interní a externí spolupráce školy (spolupracující subjekty jako pomoc při rozvoji inkluzivního prostředí) 4. Podmínky inkluzivního vzdělávání • organizační • materiální • personální • obsahové (adaptace kurikula do praxe školy/třídy) 5. Edukace v inkluzivní škole/třídě 1 • základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků, uplatnění principů v praxi • diagnostika vzdělávacích potřeb žáků, speciální vzdělávací potřeby • plánování edukačního procesu 6. Edukace v inkluzivní škole/třídě 2 • řízení edukačního procesu • strategie výchovy a vzdělávání v heterogenním kolektivu 7. Edukace v inkluzivní škole/třídě 3 • hodnocení žáků v inkluzivní škole • podporné mechanismy v práci se třídou i jednotlivými žáky
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jiří HAVEL a Hana FILOVÁ. Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 118 s. ISBN 978-80-210-5779-1. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • HAVEL, Jiří a Hana FILOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 321 s. ISBN 978-80-7315-202-4. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Specifika realizace inkluzivní edukace v České republice. In Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, s.r.o., 2010, s. 169-182. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-679-7. info
  • HAVEL, Jiří, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Hana FILOVÁ. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 99 s. Pd 21/09-02/58. ISBN 978-80-210-4948-2. info
Výukové metody
diskuse v hodině, domácí úkoly
Metody hodnocení
Typ ukončení: prezentace portfolia (reflexe inkluzivní praxe), kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.