ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (30,00 %)
Předpoklady
NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních pedagogických dovedností doplňujících teoretické znalostí získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen: - transformovat vybrané přírodovědné a společenskovědní obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků - identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů - vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce - kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy - ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
Osnova
  • 1. Vesmír a sluneční soustava
  • 2. Měření přírodovědných veličin
  • 3.Geologie Země (minerály, horniny, půda)
  • 4. Vlastnosti látek, vody a vzduchu
  • 5. Vlastnosti živých organismů (fotosyntéza a dýchání)
  • 6. Společenství lesa, loky, pole, rybníku
  • 7. Rod člověk a jeho vývoj
  • 8. Pověsti a legendy ve výuce předmětů o společnosti, Zvyky a tradice – původ, rozmanitost
  • 9. Proměny státního zřízení na území českého státu
  • 10. Významné události a osobnosti v dějinách území českého státu
  • 11. Zobrazování povrchu Země (světové strany, zeměpisná síť), Mapy – historie, využití, moderní mapové aplikace
  • 12. Administrativní členění České republiky, Regiony ČR a regionální zvláštnosti
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem.
Podmínkou získání je průběžné plnění úkolů během semestru a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (30,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Po 12:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
ZS1MP_PD1/02: Po 14:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
ZS1MP_PD1/03: St 10:00–11:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
ZS1MP_PD1/04: Po 9:00–10:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
Předpoklady
NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních pedagogických dovedností doplňujících teoretické znalostí získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen: - transformovat vybrané přírodovědné a společenskovědní obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků - identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů - vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce - kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy - ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
Osnova
  • 1. Vesmír a sluneční soustava
  • 2. Měření přírodovědných veličin
  • 3.Geologie Země (minerály, horniny, půda)
  • 4. Vlastnosti látek, vody a vzduchu
  • 5. Vlastnosti živých organismů (fotosyntéza a dýchání)
  • 6. Společenství lesa, loky, pole, rybníku
  • 7. Rod člověk a jeho vývoj
  • 8. Pověsti a legendy ve výuce předmětů o společnosti, Zvyky a tradice – původ, rozmanitost
  • 9. Proměny státního zřízení na území českého státu
  • 10. Významné události a osobnosti v dějinách území českého státu
  • 11. Zobrazování povrchu Země (světové strany, zeměpisná síť), Mapy – historie, využití, moderní mapové aplikace
  • 12. Administrativní členění České republiky, Regiony ČR a regionální zvláštnosti
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem.
Podmínkou získání je průběžné plnění úkolů během semestru a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (30,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/02: Čt 10:00–11:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
ZS1MP_PD1/03: Čt 13:00–14:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
ZS1MP_PD1/04: Po 16:00–17:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina
Předpoklady
NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních pedagogických dovedností doplňujících teoretické znalostí získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen: - transformovat vybrané přírodovědné a společenskovědní obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků - identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů - vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce - kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy - ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
Osnova
  • 1. Vesmír a sluneční soustava
  • 2. Měření přírodovědných veličin
  • 3.Geologie Země (minerály, horniny, půda)
  • 4. Vlastnosti látek, vody a vzduchu
  • 5. Vlastnosti živých organismů (fotosyntéza a dýchání)
  • 6. Společenství lesa, loky, pole, rybníku
  • 7. Rod člověk a jeho vývoj
  • 8. Pověsti a legendy ve výuce předmětů o společnosti, Zvyky a tradice – původ, rozmanitost
  • 9. Proměny státního zřízení na území českého státu
  • 10. Významné události a osobnosti v dějinách území českého státu
  • 11. Zobrazování povrchu Země (světové strany, zeměpisná síť), Mapy – historie, využití, moderní mapové aplikace
  • 12. Administrativní členění České republiky, Regiony ČR a regionální zvláštnosti
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem.
Podmínkou získání je průběžné plnění úkolů během semestru a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Čt 17:00–18:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček
ZS1MP_PD1/02: Čt 15:00–16:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček
ZS1MP_PD1/03: St 8:00–9:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček
Předpoklady
ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 && NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních pedagogických dovedností doplňujících teoretické znalostí získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen: - transformovat vybrané přírodovědné a společenskovědní obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků - identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů - vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce - kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy - ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
Osnova
  • 1. Vesmír a sluneční soustava
  • 2. Měření přírodovědných veličin
  • 3.Geologie Země (minerály, horniny, půda)
  • 4. Vlastnosti látek, vody a vzduchu
  • 5. Vlastnosti živých organismů (fotosyntéza a dýchání)
  • 6. Společenství lesa, loky, pole, rybníku
  • 7. Rod člověk a jeho vývoj
  • 8. Pověsti a legendy ve výuce předmětů o společnosti, Zvyky a tradice – původ, rozmanitost
  • 9. Proměny státního zřízení na území českého státu
  • 10. Významné události a osobnosti v dějinách území českého státu
  • 11. Zobrazování povrchu Země (světové strany, zeměpisná síť), Mapy – historie, využití, moderní mapové aplikace
  • 12. Administrativní členění České republiky, Regiony ČR a regionální zvláštnosti
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem.
Podmínkou získání je průběžné plnění úkolů během semestru a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Čt 13:00–14:40 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček
Předpoklady
ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 && NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Čt 8:25–10:05 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, V. Rodová
ZS1MP_PD1/02: Čt 13:55–15:35 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, V. Rodová
ZS1MP_PD1/03: Čt 15:45–17:25 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, V. Rodová
Předpoklady
ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 && NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Čt 13:55–15:35 učebna 2, I. Frýzová, D. Mísařová, V. Rodová, J. Trna
ZS1MP_PD1/02: Čt 15:45–17:25 učebna 2, I. Frýzová, D. Mísařová, V. Rodová, J. Trna
ZS1MP_PD1/03: Po 14:50–16:30 učebna 2, I. Frýzová, D. Mísařová, V. Rodová, J. Trna
Předpoklady
ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 && NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: St 10:15–11:55 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/02: St 8:25–10:05 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/03: Út 14:50–16:30 učebna 5a, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/04: Út 16:40–18:20 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
Předpoklady
ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 && NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Čt 9:20–11:00 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/02: Čt 7:30–9:10 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/04: Po 15:45–17:25 učebna 5a, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
Předpoklady
ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 && NOW ( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: St 15:45–17:25 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, I. Plucková, V. Rodová, B. Šmahelová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/02: Čt 13:00–14:40 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, I. Plucková, V. Rodová, B. Šmahelová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/03: Po 15:45–17:25 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, I. Plucková, V. Rodová, B. Šmahelová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/04: Út 12:05–13:45 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, I. Plucková, V. Rodová, B. Šmahelová, J. Trna, E. Trnová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Monika Svobodová (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: St 7:00–8:40 učebna 2, I. Frýzová, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
ZS1MP_PD1/02: Čt 8:50–10:30 učebna 2, I. Frýzová, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
ZS1MP_PD1/03: Čt 14:20–16:00 učebna 2, I. Frýzová, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící), PhDr. Mgr. Monika Svobodová (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: St 15:15–16:55 učebna 5a, I. Frýzová, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
ZS1MP_PD1/02: Čt 11:35–13:15 učebna 2, I. Frýzová, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
ZS1MP_PD1/04: Út 13:25–15:05 učebna 5a, I. Frýzová, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící), PhDr. Mgr. Monika Svobodová (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Po 13:25–15:05 učebna 2, I. Frýzová, E. Hofmann, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
ZS1MP_PD1/02: Út 13:25–15:05 učebna 2, I. Frýzová, E. Hofmann, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
ZS1MP_PD1/03: Út 15:15–16:55 učebna 2, I. Frýzová, E. Hofmann, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
ZS1MP_PD1/04: St 8:50–10:30 učebna 5a, I. Frýzová, E. Hofmann, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
ZS1MP_PD1/05: St 10:40–12:20 učebna 5a, St 10:40–12:20 učebna 2, I. Frýzová, E. Hofmann, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: St 12:30–14:10 učebna 2, F. Čapka, I. Frýzová, E. Hofmann, H. Jedličková, S. Novák, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna, P. Vyhňák
ZS1MP_PD1/02: St 14:20–16:00 učebna 2, F. Čapka, I. Frýzová, E. Hofmann, H. Jedličková, S. Novák, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna, P. Vyhňák
ZS1MP_PD1/03: Čt 7:55–9:35 učebna 2, F. Čapka, I. Frýzová, E. Hofmann, H. Jedličková, S. Novák, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna, P. Vyhňák
ZS1MP_PD1/04: Čt 9:45–11:25 učebna 2, F. Čapka, I. Frýzová, E. Hofmann, H. Jedličková, S. Novák, I. Plucková, B. Šmahelová, J. Trna, P. Vyhňák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních pedagogických dovedností doplňujících teoretické znalostí získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu. Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů. Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti. Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat. 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka 3. Výukové prostředky a jejich využití 4. Práce s textovými materiály 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období. 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci. 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Út 13:25–15:05 učebna 2
ZS1MP_PD1/02: Út 15:15–16:55 učebna 2
ZS1MP_PD1/03: Út 17:05–18:45 učebna 2
ZS1MP_PD1/04: Čt 7:55–9:35 učebna 2
ZS1MP_PD1/05: Čt 13:25–15:05 učebna 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních pedagogických dovedností doplňujících teoretické znalostí získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu. Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů. Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti. Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat. 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka 3. Výukové prostředky a jejich využití 4. Práce s textovými materiály 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období. 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci. 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: St 16:10–18:45 učebna 2
ZS1MP_PD1/02: Čt 13:25–16:00 učebna 2
ZS1MP_PD1/03: Út 16:10–18:45 učebna 2
ZS1MP_PD1/04: Čt 16:10–18:45 učebna 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních pedagogických dovedností doplňujících teoretické znalostí získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu. Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů. Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti. Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat. 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka 3. Výukové prostředky a jejich využití 4. Práce s textovými materiály 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období. 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci. 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Petr Chalupa, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Lenka Ogorevc Hradilová (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: Po 11:05–12:45 učebna 2
ZS1MP_PD1/02: St 10:15–11:50 učebna 2
ZS1MP_PD1/03: Čt 10:15–11:50 učebna 2
ZS1MP_PD1/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ZS1MP_PD1/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ZS1MP_PD1/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí získaných v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika pro integrovaný vědní základ. Za účelem těsného spojení teorie s vyučovací praxí se klade důraz na praktickou činnost studentů. Výuka se bude zaměřovat na zpracování příprav na vyučovací hodiny (učivo prvouky, vlastivědy a přírodovědy). Dále studenti zpracují k jednotlivým klíčovým tématům motivační materiály a vytvoří návrhy pracovních listů se zaměřením na problémové úkoly a induktivní postupy při vyvozování učiva. Podzimní semestr bude zaměřen především na učivo z oblasti živé přírody, fyziky,chemie a historie.
Osnova
  • 1. Komplexní metodické zpracování modelových témat učiva : - struktura metodického zpracování tématu, - příprava pomůcek a pracovních listů pro výuku, organizace kooperativního učení, práce ve dvojicích, skupinová výuka, - zařazení didaktických her do výuky, - problémové vyučování 2. Hospitace na ZŠ s rozborem vyučovací hodiny. 3. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci. 4. Příprava projektu Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu)
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Petr Chalupa, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Lenka Ogorevc Hradilová (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.

ZS1MP_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Petr Chalupa, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Lenka Ogorevc Hradilová (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.