ZS1MP_PPsP Poradenská psychologie pro pedagogy

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jolana Bucková (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 13:55–14:40 učebna 35
Předpoklady
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Poradenská a školní psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předměr zapisují uchazeči, kteří absolvovali ZS1MP_PSPS poradenská a školní psychologie v 7. semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu
je poskytnout posluchačům ověřené poznatky k individuálnímu přístupu učitele k jednotlivým skupinám žáků v problémových situacích.
Posluchači budou seznámeni s psychologicky zdůvodněnými a v praxi poradenských a školních psychologů užívanými postupy pro práci učitele ve třídě, při jednání s jejich rodiči a s možnost-mi psychologické korekce obtíží v podmínkách pedagogicko-psychologických poraden.
Na konci kurzu studenti budou schopni
- porozumět základním přístupům, postupům a metodám diagnostiky
člověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa a vysvětlit modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu
- na základě nabytých znalostí rozvíjet své profesionální diagnostické dovednosti v roli učitele.
Osnova
  • Modely determinant školního výkonu žáka.
  • Žák s výukovými obtížemi.
  • Kázeňsky problémový žák,
  • Žák ze sociálně znevýhodňujícího prostředí,
  • Žák se somatickým onemocněním s chronickým průběhem.
  • Úkoly rodiny s dítětem školního věku a s dospívajícími členy.
Literatura
    povinná literatura
  • PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
    doporučená literatura
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vydání druhé, aktualizova. Praha: Portál. 342 stran. ISBN 9788026200000. 2011. info
  • ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha: Portál. 131 s. ISBN 80-7178-418-4. 2000. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 430 s. ISBN 8024610744. 2005. info
  • Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
Výukové metody
přednášky, diskuse, vlastní studium
Metody hodnocení
zápočet, ověření znalostí před udělením zápočtu: přiměřená úroveň
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.