ZS1MP_PSHG Psychohygiena

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Andrea Mikotová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Anna Nohýnková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kristína Tóthová (cvičící)
Mgr. David Vaněk, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 17:00–18:50 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména “zdraví”, “stres a jeho zvládání”, “únava a výkonnost”, “neurotické poruchy”, “odpočinek a relaxační techniky”, “zdravý způsob života”, “zdravá osobnost” a d. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Osnova
  • Předmět psychohygieny a její vývoj Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně Zdravotní výchova a prevence Kategorie zdraví, normality a adaptace Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání Odpočinek, relaxace, spánek Neurotické poruchy (psychologická problematika) Koncepce nezdolnosti a burnout syndrom Sociálně-psychologické otázky psychohygieny Pozitivní psychologie a teorie optimismu Principy základních relaxačních technik Možnosti a omezení projektování tzv. zdravého životního stylu Koncepce “zdravé osobnosti” Perspektivy psychohygieny a psychologie zdraví
Literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 157 s. ISBN 8071686816. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemný test, 70% úspěšnosti
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.