Ze0125 Rizika a hazardy

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ze0125/01: Út 18:00–19:50 učebna 5, J. Kolejka
Předpoklady
Předmět spadá primárně do vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“, vzdělávací obor „Zeměpis“. Předmět se především týká očekávaných výstupů tematických celků a) přírodní obraz Země, b) místo, kde žijeme, c) životní prostředí, d) geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako základní kurz pro studenty, jehož cílem je uvést studenty kombinovanou formou frontální výuky, diskuse a vlastní práce studentů do základní terminologie a faktografie z oblasti vybraných přírodních, technických a společenských rizik v ČR. Budou seznámeni s rolí institucí a orgánů krizového řízení v ČR. Studenti získají kvalifikaci využitelnou k předběžnému hodnocení území z hlediska vybraných rizik na bázi veřejně dostupných datových zdrojů a nabydou znalosti a dovednosti aplikovatelné v případě daného typu události. Získané poznatky z předmětu poslouží studentům k formulování atraktivní výuky na jejich budoucích pracovištích a k jejich prezentaci jako důležitých znalostí pro potřeby každodenního života. Po průběhu výuky bude student schopen: •Používat základní datové zdroje k rizikům, rámcově je vyhodnocovat a pro adekvátní reakci aplikovat v území. •Mít ucelenou představu o organizaci krizového řízení v ČR. •Znát zakladní terminologii spojenou s vybranými hazardy.
Osnova
  • 1. Krizové řízení v České republice. Legislativa, instituce, orgány. Krizové situace. 2. Přírodní rizika: regionální a přívalová povodeň, sesuvy a skalní řícení, požár lesa a zemědělské kultury, datové zdroje, vyhodnocení, adekvátní reakce v území. 3. Technologická rizika: požár v zástavbě a na komunikaci, únik toxické látky z výroby, skladování a dopravy, datové zdroje, vyhodnocení, adekvátní reakce v území. 4. Společenská rizika: terorismus, demonstrace, sociální a politické nepokoje, epidemie, datové zdroje, vyhodnocení, adekvátní reakce v území.
Literatura
    doporučená literatura
  • KUKAL, Z. (1983): Přírodní katastrofy. Praha: Horizont, 264 s.
  • BRYANT, E. A. (1991): Natural Hazards. Cambridge-New York-Melbourne: Cambridge University Press, 294 s.
  • ANTUŠÁK, E., KOPECKÝ, Z. (2003): Úvod do teorie krizového managementu I. 2. vydání. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 98 s.
  • KOLEJKA, J., RAPANT, P., et al. (2015) Scénáře podpory krizového řízení geoinformačními technologiemi. Optimalizace aktivit při bleskové povodni, při ohrožení svahovými pohyby a toxické havárii na silnici a železnici. Vyd. 1. Brno: Soliton, 205 s.
  • REKTOŘÍK, J., et al. (2004): Krizový management ve veřejné správě. 1. vydání. Praha: Ekopress, 249 s.
  • MATĚJÍČEK, J., HLADNÝ, J. (1999): Povodňová katastrofa 20. století na území České Republiky. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 60 s.
  • KONEČNÝ, Milan. Dynamická geovizualizace v krizovém managementu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 385 s. ISBN 978-80-210-5858-3. info
Výukové metody
výklad
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.