Ze2BP_PBS6 Pedogeografie a biogeografie - cvičení

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ze2BP_PBS6/01: Út 12:05–12:50 učebna 5a, J. Kolejka
Ze2BP_PBS6/02: St 15:45–16:30 učebna 5a, J. Kolejka
Ze2BP_PBS6/03: Út 8:25–9:10 učebna 5a, J. Kolejka
Předpoklady
Podmínkou účasti na výuce předmětu jsou teoretické a praktické znalosti o horninách, půdách a vegetaci, zejména schopnost rozlišení jejich základních kategorií v terénu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zdokonalení praktických vědomostí nezbytných pro rozlišování, popis a mapování půd a bioty. Získat umění indikovat pomocí půd a bioty další údaje o složení a stavu prostředí. Zaujmout žáky ZŠ těmi obory s rozsáhlým využitím v praxi a v životě.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Základní půdní typy ČR – principy jejich rozlišení, kresba půdních profilů.
  • 2. Půdní pokryv krajiny – tvorba půdní mapy okolí bydliště či školy.
  • 3. Terénní vycházky: zakládání půdních řezů, identifikace půdních taxonů.
  • 4. Vegetační pásmovitost a stupňovitost.
  • 5. Principy biogeografického mapování – tvorba biogeografické mapy okolí.
  • 6. Terénní vycházka spojení s identifikací vegetačních společenstev a formací.
  • 7. Pedo- a bioindikace faktorů prostředí v terénu – „otevřená kniha minulé a současné krajiny“.
Literatura
  • půdní mapa ČR na internetu
  • CULEK, Martin, Vít GRULICH a Dalibor POVOLNÝ. Biogeografické členění České republiky. Praha: Enigma, 1996, 347 s. 1. ISBN 80-85368-80-3. info
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003, 67 s., [41. ISBN 80-7075-607-1. info
Výukové metody
praktický cvičení
Metody hodnocení
Výuka probíhá společnou prací v učebně a v terénu a také individuální činností mimo školu, kdy studenti zpracovávají kresby půdních profilů základních půdních typů z území ČR a půdní mapu okolí místa bydliště. Během terénních vycházek pořizují poznámky. Zápočet se uděluje na základě přijetí samostatně zpracovaných výše uvedených dokumentů.
Navazující předměty
Informace učitele
TOMÁŠEK, M. Půdy České republiky, Praha: ČGÚ, 2000, 68 s.
HORNÍK, S. et al. Základy fyzické geografie. Praha: SPN, 1982, 400 s.
HORNÍK, S. et al. Fyzická geografie II. Praha: SPN, 1986, 319 s.
CULEK, M. et al. Biogeografické členění České republiky. Praha: Enigma, 1996, 347 s.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.