ZeC001 Úvod do studia geografie

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
6 hod. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 8. 10. 13:00–16:50 učebna 5a
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje geografii jako vědní disciplínu s metodami výzkumu, s objektem a předmětem studia a dílčími disciplínami. Představuje základní statistické metody pro práci v geografii. Věnuje se problematice základních vlastností Země jako planety, geografickým důsledkům pohybů a vlastností Země. Rozvíjí dovednosti vztahující se k vybraným tématům, představuje témata planetární geografie ve výuce. cíle: Student definuje objekt a předmět studia geografie, užívá s porozuměním základní statistické pojmy a charakteristiky, porozumí základním astronomickým pojmům a vztahům přímo ovlivňujících dění v krajinné sféře, vysvětlí vznik a vývoj vesmíru, Keplerovy zákony, zdánlivý pohyb těles Sluneční soustavy; tvar a velikost Země, čas a kalendář; vysvětlí vliv Měsíce a dalších objektů Sluneční soustavy na Zemi, nakreslí a vysvětlí základní prvky orientace ve vesmíru a na Zemi, zdánlivý pohyb Slunce po nebeské sféře, průběh paprsku atmosférou, objasní vliv atmosféry na pozorování nebeských těles, vysvětlí pohyby Země a soustavy Země – Měsíc. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: nakreslit strukturu geografických disciplín, vypočítat vybrané základní statistické charakteristiky, sestavit věkovou strukturu obyvatelstva a popsat ji, sestavit kontingenční tabulky a časové řady, určit úlohy pomocí zeměpisných souřadnic, vysvětlit kulminaci Slunce, určit místní a pásmový čas, spočítat vzdálenost bodů na Zemi analyzovat a vypočítat délku bílého dne. Zná základní obsah tématu planetární geografie ve školní výuce.¨ Využití v kurikulu Základní školy Předmět spadá primárně do vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“, vzdělávací obor „Zeměpis“. Předmět se týká očekávaných výstupů tematického celku a) geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie b) přírodní obraz Země a z dalších tematických celků a) životní prostředí, b) terénní geografická, praxe a aplikace. Průřezová témata: environmentální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Mezipředmětové vazby: matematika, fyzika, přírodopis.
Osnova
  • Sylabus přednášek: Země, její tvar, rozměry a hmotnost. Základy prostorové orientace na Zemi. Pohyby Země a zemské osy a jejich důkazy a důsledky Čas a kalendář. Základní časové jednotky a způsoby určování času. Zdánlivý pohyb objektů na nebeské sféře a jejich zákryty.
Literatura
    povinná literatura
  • BRÁZDIL, Rudolf. Úvod do studia planety Země. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 365 s. info
  • DOWNS, Roger M. Almanach geografie. Praha: Sanoma Magazines Praha, 2006, 496 s. ISBN 8070262672. info
Výukové metody
přednáška a cvičení
Metody hodnocení
písemný test z teorie a praktických výpočtů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.