ZeC024 Didaktika geografie 4

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
12 hod. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem seminářů je
(a)připravit studenty na reálnou pedagogickou praxi,
(b) seznámit studenty s inovativními postupy a metodami ve výuce zeměpisu,
(c) prakticky si vyzkoušet zajímavé metody využitelné ve výuce zeměpisu,
(d) během diskuse s ostatními studenty na semináři zaujmout postoj k inovativním postupům a metodám ve výuce zeměpisu.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
aplikovat inovativní metody a postupy ve výuce geografie;
oživit a zatraktivnit výuku zeměpisu;
motivovat žáky ve výuce zeměpisu;
kriticky zhodnotit klady a zápory inovativních výukových metod a postupů ve výuce zeměpisu.
Osnova
  • Inovativní výukové metody a postupy ve výuce zeměpisu (pecha-kucha, world café, mysteries, big ideas, SOLE, koučink, TASC...)
  • Užitečné on-line zdroje pro výuku zeměpisu
  • Užitečné mobilní aplikace pro výuku zeměpisu
Literatura
  • ROGERS, David. 100 ideas for secondary teachers : outstanding geography lessons. Online. First published. London: Bloomsbury, 2017. x, 118. ISBN 9781472940995. [citováno 2024-04-24] info
  • BEST, Brin a Steve PADGET. Secondary starters and plenaries geography : ready-to-use activities for teaching geography. Online. London: Bloomsbury, 2014. xii, 162. ISBN 9781441110916. [citováno 2024-04-24] info
  • BEST, Brin. The geography teacher's handbook. Online. New York, N.Y.: Continuum, 2011. 171 s. ISBN 9781441146205. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Individuální, párová a skupinová práce. Skupinová diskuse. Samostatná příprava inovativních výukových aktivit.
Metody hodnocení
Písemné vypracování nebo ústní prezentace zadaných cvičení, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.