ZeD004 Metodologie vědecké práce v pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/2. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí studenty do vědeckého myšlení, které je nezbytné pro úspěšné projektování, realizaci i hodnocení pedagogického výzkumu. Navazuje na elementární znalosti studentů z metodologie pedagogického výzkumu, které si osvojili v magisterském studiu. Cílem předmětu je napomoci tomu, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v pedagogických vědách, pochopili specifičnost kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat a obhajovat projekt pedagogického výzkumu.
Osnova
  • Věda a lidské poznávání. Tendence rozvoje společenských věd. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům. Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Druhy pedagogického výzkumu. Metodologické standardy v pedagogickém výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum v pedagogických vědách. Projekt pedagogického výzkumu, jeho struktura. Kvantitativní výzkum: vymezení výzkumného problému, definování proměnných, formulace pracovní hypotézy, statistické hypotézy, výběr výzkumného vzorku, volba výzkumných metod a technik, reportování výsledků a jejich diskuse. Kvalitativní výzkum: orientace ve zkoumané problematice, vymezení výzkumného problému, volba strategie a metod výzkumu, stanovení výzkumného vzorku, triangulace, analýza dat, reportování výsledků a jejich diskuse. Možnosti použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
Literatura
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: Úvod k základům vědy o výchově k filozofii výchovy a praktické pedagogice. Brno: L. Marek. Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy: Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia. Hendl, J. (2
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Předložit písemnou verzi projektu disertační práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.