SV4BP_TPEP Teorie a praxe edukace (peřdnáška)

Pedagogická fakulta
jaro 2004
Rozsah
1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 17:10–17:55 učebna 39
Předpoklady
Předmět v hlubší analýze navazuje předmět SV4BP_ZPG Základy pedagogiky z 1. semestru studia, jehož absolvování je důležitým předpokladem. Zabývá se konkrétními výchovnými problémy pedagogické praxe a specifickými otázkami jednotlivých složek výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět SV4BP_TPEP Teorie a praxe edukačních procesů je zaměřen na teoretické a metodické otázky výchovy. Zabývá se jednotlivými složkami výchovy, jejich vymezením, obsahovou náplní, vzájemnými vztahy a vazbami; řeší konkrétní výchovné problémy pedagogické praxe.
Osnova
  • Osnova předmětu je totožná s okruhy ke zkoušce. 1. Výchova v kontextu společenských proměn na počátku 21. století.
  • 2. Teorie a metodika výchovy pojetí předmětu.
  • 3. Normativní a situační pojetí výchovy.
  • 4. Hodnotová orientace v současnosti a výchova.
  • 5. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření.
  • 6. Pedagog (učitel, vychovatel) jako autorita a vzor; etické aspekty v práci edukátora.
  • 7. Dítě ve výchovné situaci, situace ve vrstevnické skupině.
  • 8. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
  • 9. Pedagogická diagnostika výchovných jevů.
  • 10. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy.
  • 11. Metody mravní výchovy.
  • 12. Výchovné otázky v alternativním školství.
  • 13. Krása a umění jako prostředky výchovy, spolupráce školy s kulturními zařízeními.
  • 14. Tělesná kultura a péče o zdraví.
  • 15. Výchova ke zdravému životnímu stylu, zdravá škola.
  • 16. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje.
  • 17. Pojetí globální výchovy v soudobé společnosti.
  • 18. Rodinná výchova dětí školního věku.
  • 19. Sexuální výchova a její problémy.
  • 20. Dramatická výchova ve školní a mimoškolní činnosti.
  • 21. Multikulturní výchova ve společenské realitě. Výchova dětí z menšin.
  • 22. Mediální výchova, média jako výchovný pomocník i problém.
  • 23. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností; spolupráce mezi rodinou a školou; komunitní škola.
  • 24. Negativní společenské projevy v práci pedagoga a jejich předcházení (prevence).
  • 25. Netradiční výchovné a terapeutické činnosti ve výchovné práci pedagoga.
Literatura
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
  • STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. 170 s. ISBN 80-244-0054-5.
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • KRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 53, 2003, 1, s. 253-268.
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Globalizácia a individualizácia mládeže : negatívne stránky. Vyd. 1. Bratislava: Veda, 2002, 132 s. ISBN 8022406899. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1995.
Metody hodnocení
Předmět je vyučován každý týden formou přednášky a je ukončen ústní zkouškou. Její absolvování je podmíněno splněním pozadavků a udělením zápočtu v semináři předmětu (SV4BP_TPES Seminář z teorie a praxe edukačních procesů).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.