SO1BP_MVCP Management volnočasových aktivit (přednáška)

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Předpoklady
Předmět je primárně určen studentům oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ v prezenční formě jako součást specializace Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je úspěšné složení zkoušky v rozsahu vymezených okruhů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručný úvod do problematiky organizací, které se zabývají volnočasovými aktivitami. Rámcové seznámení se základními pojmy, postavením ekonomických disciplín v systému pedagogických věd s orientací na sociální pedagogiku a mimoškolní výchovu. Předpokládáme základní orientaci v oblasti neziskového sektoru a včetně příslušné legislativy.
Osnova
  • Osnava odpovídá okruhům ke zkoušce.
  • 1. Základní pojmy.
  • 2. Management v sociální pedagogice.
  • 3. Problematika tzv. třetího sektoru v ČR.
  • 4. Střediska volného času - řízení a pracovní náplň.
  • 5. Základy legislativy v oblasti sociální pedagogiky.
  • 6. Základy managementu nevládních neziskových organizací.
  • 7. Občanská hnutí, nadační činnost a neziskový sektor z pohledu Evropské unie.
Literatura
  • OPITZ, P. J. (Hrsg.). Weltprobleme. Bonn : Bundeszentrale für politische Bildung. 1995, ISBN 3-89331-236-6.
  • Sedmá generace : společensko-ekologický měsíčník. Brno : Hnutí Duha - Přátelé Země, ISSN 1212-0499.
  • SALZMANN, Ch., MEYER, C., BAEUMER, H. Theorie und Praxis des regionalen Lernens. Umweltpädagogische Impulse für ausserschulisches Lernen. Frankfurt am Main : Peter Lang, 1995, ISBN 3-631-48696-0.
  • TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Praha : Práce 1992. ISBN 80-208-0160-X.
  • KRAJŠEK, B. Úvod k místním Agendám 21 v České republice. Praha : MŽP ČR, 1998, ISBN 80-7212-052-2.
  • PLAMÍNEK, J. A KOL. Řízení neziskových organizací. Praha : Nadace Lotos, 1996.
  • MOLDAN, B. Podkladové dokumenty pro Národní strategii udržitelného rozvoje České republiky. Praha : Univerzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí, 2001.
  • JEMELKA, Petr. Racionalita a ekologická krize. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1999, 110 s. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-2022-9. info
  • BROWN, Lester R. Stav světa 1998 : zpráva o cestě k trvale udržitelné společnosti. 1. vyd. Praha: Hynek, 1998, 356 s. info
  • KELLER, Jan. Šok z ekologie aneb politické systémy v rozpacích. In Šok z ekologie aneb politické systémy v rozpacích. Praha: Český spisovatel, 1996. ISBN 80-202-0606-X. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky na ukončení: samostudium a složení zkoušky.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí specializace Sociální pedagogika pro studenty Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Bližší informace ke specializaci podá tajemník katedry sociální pedagogiky PhDr. Tomáš Čech.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011.