SP4BP_ROGR Rozvoj grafomotoriky

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 12:00–13:35 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pojmy motorika, psychomotorika, hrubá motorika, jemná motorika, motorický vývoj v předškolním věku, percepčně motorický vývoj grafické činnosti, diagnostika jako základ pro intervenci, příčiny grafomotorických poruch, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, grafomotorika a děti levoruké, využití terapií pro rozvoj grafomotoriky, preventivní a nápravná cvičení.
Osnova
  • 1. Úvod do studia: - Teoretická východiska pro rozvoj grafomotoriky: vymezení pojmů motorika, psychomotorika, hrubá motorika, jemná motorika - Motorický vývoj v předškolním věku - Percepčně motorický vývoj grafické činnosti 2. Diagnostika jako základ pro intervenci: - Sed a držení těla - Diagnostika jemné motoriky - Diagnostika grafomotoriky 3. Možné příčiny grafomotorických poruch - poruchy ve vývoji grafomotoriky - popis symptomů a nápadností u různých syndromů - možné nápadnosti při poruše grafomotoriky - kritéria pro pozorování dovedností 4. Podpora rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky - Fáze průběhu grafomotoriky - Metoda Dobrého startu - Metoda Heyrovské - Metoda Looseové 5. Grafomotorika a děti levoruké - Jak poznáme leváctví - Co je to ambidextrie - Metodické pokyny pro leváky - Výhody a dary levorukosti 6. Využití dramaterapie pro uvolnění - Co je dramaterapie - Cíle dramaterapie - Improvizace - Emocionální pantomima - Skupinová nálada 7. Ergoterapie jako součást podpory rozvoje grafomotoriky - Co je to ergoterapie - Metody ergoterapie - Příklady využití (senzomotorika) 8. Prvky arteterapie jako stimulace a motivace - Základní informace o arteterapii - Arteterapie a jedinci se speciálním potřebami - Výhody a nevýhody tematicky zaměřené tvorby - Postup při tematicky zaměřené tvorbě 9. Preventivní a nápravná cvičení jemné motoriky - Příklady masáže rukou - Uvolnění a rozcvičení motoriky horních končetin - Prstová cvičení - Hmatová stimulace - Využití kompenzačních pomůcek 10. Využití psychomotoriky - Psychomotorika, cíl, úkoly - Prostředky a metody práce - Předmětová oblast, herní činnosti 11. Exkurze do speciálního zařízení - Speciální mateřská škola pro tělesně postižené Kociánka (dle možností) - Speciální škola pro žáky s více vadami (dle možností) 12. Ukončení semináře: - prezentace seminární práce - zápočet
Literatura
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001, 150 s. ISBN 80-7178-586-5. info
  • LOOSEOVÁ, Antje Catrin a Nicole PIEKERTOVÁ. Grafomotorika pro děti předškolního věku :cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Edited by Gudrun Dienerová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 166 s. ISBN 80-7178-540-7. info
  • SZABOVÁ, Magdaléna. Preventivní a nápravná cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-504-0. info
Informace učitele
Zápočet bude udělen na základě zpracování seminární práce v rozsahu 10 stran. Práce musí obsahovat část teoretickou a její praktickou aplikaci.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze LOGOPEDI, PSYCHOPEDI a SOMATOPEDI.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007.