FJ2RC_DID3 Didaktika 3

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/15. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Mgr. Pavla Kellnerová (cvičící)
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Krsková, CSc.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na formy nácviku výuky řečových dovedností v jazykové třídě. Po vymezení jejich vztahu k jazykovým prostředkům je věnována pozornost jejich dílčím aspektům, typologii cvičení a různým prostředkům pro aktivizaci výuky. Součástí předmětu je funkce literárního textu v cizojazyčném vyučování a způsob jeho prezentace. Dále se pokračuje s Rámcovým vzdělávacím programem a přípravou Školního vzdělávacího programu.
Osnova
  • 1. Poslech s porozuměním: Typy poslechových cvičení. Fáze nácviku. 2. Čtení s porozuměním: Pojem, předmět a cíle čtení. Prediktabilita. Fáze nácviku. Cvičení. Druhy čtecích textů. 3. Ústní projev: Pojem a cíle. Nácvik. Překonávání obtíží. Typologie ústního projevu. Hodnocení a klasifikace. 4. Písemný projev: Pojem, fáze a metody nácviku. Oprava chyb a hodnocení. 5. Literární text ve výuce cizího jazyka. Druhy čtení a čtecích textů. Fáze nácviku. Interpretace textu. Motivační cvičení. 6. RVP a ŠVP: návrh kurikulárních dokumentů pro francouzský jazyk na ZŠ.
Literatura
  • ALBERT, M.-C., SOUCHON, M. Les textes littéraires en classe de langue. 1. vyd. Paris : Hachete, 2000. 190 s. ISBN 2-01-15-51-39-0.
  • CHARLES, R., WILLIAME, Ch. La communication orale. 1. vyd. Paris : Nathan, 1994. 159 s. ISBN 2-09-176791-3.
  • CORNAIRE, C., RAYMOND, P. M. La production écrite. 1. vyd. Paris : CLE International, 1999. 145 s. ISBN 209-033-340-5.
  • CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. 1. vyd. Grenoble : PUG, 2003. 452 s. ISBN 2 7061 1082 1.
  • CUQ, J.-P. Dictionnaire didactique du français langue étrangere et seconde. Paris : CLE International, 2003. 303 s. ISBN 209-033972-1.
  • HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 500 s.
  • PENDANX, M. Les activités d apprentissage. 1. vyd. Paris : Hachette, 1998. 192 s. ISBN 2-01-15-5098-X.
  • WEISS, F. Jouer, communiquer, apprendre. 1. vyd. Paris : Hachette, 2002. 127 s. ISBN 2-01- 1552-05-2.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Test na témata probraná během semestru. Minimální úspěšnost testu je 70%.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007.