Pd1Z_SPX4 Continuous Teaching Practice IV

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Irena Bělohoubková (seminar tutor)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (seminar tutor)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (seminar tutor)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Alena Kovářová (seminar tutor)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Hana Peloušková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Iveta Raková (seminar tutor)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (seminar tutor)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (seminar tutor)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je aplikace teoreticky získaných znalostí do vlastní pedagogické činnosti. Provádění cíleného pozorování a analýza vyučování německého jazyka.
Syllabus (in Czech)
  • Praxe probíhá v lednu ve 14 dnech na škole v místě bydliště studenta. Student vykoná 16 vyučovacích pokusů, hospituje v hodinách učitele a zapojuje se do činnosti školy podle pokynů cvičného učitele. Student si vede záznamy o své činnosti (včetně podrobných příprav na výuku, analýzy vyučovacího pokusu a výsledků rozboru provedeného cvičným učitelem). Pedagogický deník by měl obsahovat také sebereflektivní poznámky studenta.
Literature
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
  • Schulpraxis reflektieren :Wege zum forschenden Lernen in der Lehrerbildung. Edited by Karl Klement - Hubert Templ. Wien: Studien Verlag, 1996, 235 s. ISBN 3-7065-1178-9. info
  • JANÍKOVÁ, V. Beobachten; miteinander in Lernsituationen Wesentliches erkennen.
  • ŠVEC, Vlastimil, Oldřich ŠIMONÍK and Hana FILOVÁ. Praktikum didaktických dovedností (Practical classes of pedagogical skills). 1. vyd. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996, 90 pp. Učební texty 1. ISBN 80-210-1365-6. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: pedagog. praxe závěrečné hodnocení je udělováno na základě předložení reflektivního deníku z pozorování výuky a příprav na vlastní výuku se sebereflektivními komentáři na základě hodnocení hospitujícího učitele a vlastních pozorování. Dále se zohledňuje hodnocení cvičného učitele.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 3 týdny.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/Pd1Z_SPX4