ZS1MP_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Doležalová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_DI2/01: Po 8:30–9:15 učebna 21
ZS1MP_DI2/02: Po 10:15–11:00 učebna 21
ZS1MP_DI2/03: Po 13:45–14:30 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ovládnutí metodických postupů vedoucích k rozvíjení dětské hudební tvořivosti, fantazie, tvůrčího myšlení. Prostředkem vedoucím k rozvoji hudebnosti je hudební hra.
Osnova
  • Činnosti hudebně pohybové Hudebně pohybová výchova je přirozeným doplňkem všech činností, podporuje orientaci ve výšce a pohybu melodie, je součástí dětských her, směřuje ke kultivaci tělesného pohybu v propojení s hudbou. Průpravná cvičení vhodná pro ovládnutí činností hudebně pohybových: -rytmická deklamace s využitím prvků hry na tělo -taktovací technika -hudebně pohybová hra -pohybové vyjádření obsahu literární předlohy -dětská taneční hra -tanční průprava a improvizace. Požadavky k zápočtu: Vypracování tří hudebně pohybových doprovodů k písním a dvou pohybových etud k vybraným poslechovým skladbám. Literatura: Sedlák, F.: Didaktika Hv 1, SPN, Praha 1985
Literatura
  • Jenčková, Eva.Hudba a pohyb
  • KNOPOVÁ, Blanka. Ahoj, písničko ! Učebnice hudební výchovy pro 1. ročník. 1. vydání. Praha: Milan Zeman, 1997, 29 s. Pansofia Praha. ISBN 80-85804-90-3. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Ahoj, písničko! Metodické poznámky pro učitele. 1. vydání. Praha: Milan Zeman, 1997, 22 s. Pansofia. ISBN 80-85804-93-X. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hra- pohyb- dramatizace v integrativním pojetí výuky na 1. stupni školy. Hudební výchova. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, roč. 1996-1996, č. 4, s. 58-60. ISSN 1210-3683-RS. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 s. ISBN 80-210-0636-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.