CJ2MP_JKD2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka II

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Čt 7:55–8:40 učebna 60
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné zakončení předmětu CJ2MP_JDC1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s didaktikou slohového vyuování na ZŠ vzhledem k současným cílům a úkolům základní školy - viz RVP ZŠ, naplňování sledovaných cílů a požadovaných kompetencí. Studenti mají získat dovednost sestavit prípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce, připravit doplňující materiál: texty na procvičování stylizačních dovedností, vhodné texty pro vyvození učiva, didaktické hry atd., promyslet vhodná témata slohových cvičení, naučit se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků se zřetelem ke komplexní komunikační výchově žáků.
Osnova
  • 1. Obsah vyučování slohu na základní škole. 2. Metody a formy výuky slohu, organizace vyučovací hodiny. 3. Typy hodin slohového vyučování. 4. Příprava hodiny slohového vyučování. 5. Motivace, zpětná vazba. 6. Doplňující materiály: texty k procvičování stylizačních dovedností, texty k vyvození učiva, didaktické hry. 7. Témata slohových cvičení, témata slohových prací. 8. Oprava nedostatků v písemných a ústních projevech žáků. 9. Vyučování jednotlivým tematickým celkům - výstupy student a jejich rozbor. 10. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci. 11. Výuka je doplněna průběžnou a souvislou pedagogickou praxí.
Literatura
  • Cesty k tvoivé škole. Sborník píspvk z konference konané k 50. výroí PdF MU. Šrámek, Rudolf, Nmec, Ivan (eds.).Brno: Masarykova univerzita, 1998. 596 s. ISBN: 80-210-1938-7.
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Předmět je ukončen zápočtem.Požadavky: znalost terminologie z didaktiky češtiny, základní orientace v současné didaktice českého jazyka a aktuální problematika se zřetelem k cílům a kompetencím vymezeným RVP ZŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.