OV3BP_FA Filosofická antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Rozvrh
Po 7:00–8:40 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jednosemestrální kurs FA je založen na jednom z možných chápání filosofické antropologie jako způsobu filosofického myšlení, který proniká různými fil. obory s cílem jejich sjednocení v uchopení existence člověka, jeho podstaty a místa v kosmu.
Osnova
  • Blok 1: Vybrané problémy z antropologie: Umění žít, Člověk sám o sobě, Člověk mezi lidmi, O lidské přirozenosti a tvořivosti. Blok 2: Vybrané kapitoly z filosofické antropologie: Co je já? Co je svět? Člověk ve světě. Člověk a svět. Problém poznání. Vědění a věda. Pravda a platnost. Nutnost a náhoda. Jednání a svoboda. Mrav, morálka a etika. Tolerance a pluralismus. Blok 3: Antropologické tendence v pedagogice.
Literatura
  • SOKOL, Jan. Slovník filosofických pojmů (Přít.) : Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. info
  • Šlosiar, Ján. Od antropologizmu f filozofickej antropológii, Bratislava. 2002
  • WOLF, Josef. Antropologie pro každý den. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2004, 301 s. ISBN 8086078426. info
  • Filosofická antropologie :člověk jako osoba. Edited by Jan Sokol. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 222 s. ISBN 80-7178-627-6. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaléta k Rousseauovi). 3. vyd. Praha: Paseka, 2000, 374 s. ISBN 8071852783. info
Informace učitele
Témata esejů (3 str.) 1. Může člověk zodpovědět otázku, co činí člověka člověkem? 2. Může já zodpovědět otázku, co je já? 3. Výsledek vzákladní pozice Já: Já tady a teť. 4. Je Já zodpovědno za Nejá? 5. Dopad lidské iluze o výsledku smyslového poznání. 6. Proč svoboda vyvolává v člověku hrůzu? 7. Proč svoboda vyvolává v člověku nadšení a euforii? 8. Které z mravů (obyčejů) by měl současný mladý člověk poslat na smetiště dějin? 9. Za peníze si lze (nelze) koupit vše. 10.Důvod inflace pojmu tolerance v médiích, politice, vzdělání, výchově
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/OV3BP_FA