RV2BP_2ACH Vybraná témata z chemie a z biochemie - Aplikovaná chemie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice využití chemických přípravků v domácnosti. Dále pak osvojení jejich správného používání. Důležité je i vytvoření základního kladného postoje k ochraně zdraví a přírody při nakládání s takovými přípravky.
Osnova
  • 1. VYUŽITÍ, ZPRACOVANÍ A UCHOVÁVÁNÍ POTRAVIN 1.1 Úvod 1.2 Energetická a výživová hlediska potravy 1.3 Potraviny rostlinného původu 1.2.1 Ovoce – cizokrajné ovoce, ovoce u nás pěstované – eko výhody a rizika, obsah vitaminů 1.2.2 Zelenina – cizokrajná, u nás pěstovaná – eko výhody a rizika, obsah vitaminů 1.2.2.1 Druhy zeleniny a její pěstování – ekologické postupy pěstování, chemická hnojiva 1.2.2.2 Uchovávání zeleniny – s ohledem na zachování vitamínů 1.2.2.3 Konzervace zeleniny – zdraví prospěšná (př.kvašení – podstata), rizika umělých konzervantů (E) 1.2.3.1 Uchovávání hub – otravy houbami, plísně – zdravot.rizika 1.4 Potraviny živočišného původu - zpracování, uchovávání a konzervace masa – konzervační látky (E) – zdravotní rizika, karcinogeny 2. KOSMETlKA 2.1 Úvod 2.2 Základní údaje o kůži, vlasech a nehtech 2.3 Přehled aplikačních forem kosmetických přípravků a jejich uplatnění 2.4 Základní pleťové přípravky – příprava, receptury 2.5 Opalovací přípravky 2.6 Vlasové přípravky 2.7 Péče o ruce a nohy 2.8 Vonné přípravky, příprava tinktury 2.9 Repelentní přípravky 3 TEXTIL 3.1 Úvod 3.2 Rozdělení textilních vláken, jejich vlastnosti a určování 3.3 Barvení textilií, vlny – použití přírod. a chemických barviv- zdravot. rizika, alergie 3.4 Namáčení, praní textilních výrobků, bělení textilií – chemická podstata 3.4 Prací prostředky, mycí prostředky – chemická podstata 3.5 Odstraňování skvrn na textiliích 3.6. Textile, prací a mycí prostředky a alergie 5 KOŽENÉ VÝROBKY A KOŽESINY 5.1 Úvod 5.2 Histologie kůže a kožešin 5.2 Chemické složení kůže 5.3 Základní chemické a fyzikálně chemické procesy 6 NÁTĚROVÉ HMOTY 6.1 Úvod 6.2 Druhy nátěrových hmot a jejich základ 6.3 Nátěrové hmoty a ochrana životního 6.5 Zacházení s nátěrovými hmotami 6.9 Chyby a závady při aplikaci nátěrových hmot 6.10 Jak využít obaly od nátěrových hmot 6.11 Bezpečnost a hygiena práce 7. LEPIDLA 7.1 Úvod, zdravotní rizika 7.2 Dělení a výběr lepidel 8. LÉKY V DOMÁCNOSTI 8.1 Úvod, zdravotní rizika - uložení léků 8.2.Expirační doba, likvidace léků 8.3 Antibiotika a sulfonamidy 8.4 Další běžně používaná léčiva 8.5 Vitaminové preparáty a doplňky potravy 8.6 Alternativní léčba (byliny, homeopatika, diety, půst, ...)
Literatura
  • VEČEŘA, Zdeněk. Chemie pro všechny. SNTL Praha 1990. ISBN 80-03-00500-0.
Metody hodnocení
Bezkontaktní výuka. Studenti nastudují témata podle osnovy. Jedno z nich si vyberou a zpracuji seminarni praci v rozsahu 10 normovanych stran, kterou ulozi do studijnich materialu tohoto predmetu a pote obdrzi/neobdrzi zapocet.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.