SPCKC_S4e1 Specializace 4e Edukace jedinců s metálním postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/40. 20 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů a zaměření na jedince s lehkou mentální retardací.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola speciální, základní škola praktická, praktická škola, odborné učiliště. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZV s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob s lehkým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Psychický vývoj MR, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců s lehkým mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou postiženého dítěte/žáka. Činitelé vyučovacího procesu na základní škole praktické, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika jazyka českého na základní škole praktické a základní škole speciální, metodika počátečního psaní a čtení, specifika výuky matematiky na základní škole praktické, základní problematika výuky prvouky, výtvarné a hudební výchovy, pracovní a tělesné výchovy na základní škole praktické.
Osnova
  • 1. Charakteristika lehké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 3. Základní škola praktická. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 4. Vzdělávací program zvláštní školy. 5. Alternativní vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika. 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 8. Učební plán Vzdělávacího programu zvláštní školy. 9. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické. 10. Přípravná třída. 11. Didaktické zásady používané na základní škole praktické. 12. Didaktické metody používané na základní škole praktické. 13. Vyučovací formy používané na základní škole praktické. 14. Metodika výuky českého jazyka na základní škole praktické. 15. Metodika výuky matematiky na základní škole praktické. 16. Metodika výuky prvouky na základní škole praktické. 17. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 18. Profesní příprava jedinců s lehkou mentální retardací. 19. Pracovní uplatnění a dospělost jedinců s lehkou mentální retardací. 20. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 21. Literatura z oblasti psychopedie.
Literatura
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
Metody hodnocení
Konzultace, zk.
Vyučovací jazyk
Ukrajinština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.