SV4BP_TPES Teorie a praxe edukace (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Po 9:45–11:25 učebna 33
Předpoklady
Předmět v hlubší analýze navazuje předmět SV4BP_ZPG Základy pedagogiky z 1. semestru studia, jehož absolvování je důležitým předpokladem. Zabývá se konkrétními výchovnými problémy pedagogické praxe a specifickými otázkami jednotlivých složek výchovy, především v praktické dimenzi a návaznosti na teoretickou přednášku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na teoretické a metodické otázky výchovy. Zabývá se především v teoreticko-praktické rovině jednotlivými složkami výchovy, jejich vymezením, obsahovou náplní, vzájemnými vztahy a vazbami; řeší konkrétní výchovné problémy pedagogické praxe.
Osnova
  • Jednotlivé praktické problémy řešené v semináři vyplývají z teoretického vymezení okruhů ke zkoušce: 1. Výchova v kontextu společenských proměn na počátku 21. století. 2. Teorie a metodika výchovy pojetí předmětu. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Hodnotová orientace v současnosti a výchova. 5. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření. 6. Pedagog (učitel, vychovatel) jako autorita a vzor; etické aspekty v práci edukátora. 7. Dítě ve výchovné situaci, situace ve vrstevnické skupině. 8. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí. 9. Pedagogická diagnostika výchovných jevů. 10. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 11. Metody mravní výchovy. 12. Výchovné otázky v alternativním školství. 13. Krása a umění jako prostředky výchovy, spolupráce školy s kulturními zařízeními. 14. Tělesná kultura a péče o zdraví. 15. Výchova ke zdravému životnímu stylu, zdravá škola. 16. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. 17. Pojetí globální výchovy v soudobé společnosti. 18. Rodinná výchova dětí školního věku. 19. Sexuální výchova a její problémy. 20. Dramatická výchova ve školní a mimoškolní činnosti. 21. Multikulturní výchova ve společenské realitě. Výchova dětí z menšin. 22. Mediální výchova, média jako výchovný pomocník i problém. 23. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností; spolupráce mezi rodinou a školou; komunitní škola. 24. Negativní společenské projevy v práci pedagoga a jejich předcházení (prevence). 25. Netradiční výchovné a terapeutické činnosti ve výchovné práci pedagoga.
Literatura
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
  • STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • KRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 53, 2003, 1, s. 253-268.
  • Časopis Moderní vyučování.
  • Gymnasion. Časopis pro zážitkovou pedagogiku. Vyd. Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
  • Pedagogická orientace. Odborný pedagogický čtvrtletník. Vyd. Česká pedagogická společnost, Brno. ISSN 1211-4669.
  • Časopis Pedagogické spektrum.
  • Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy. Vyd. Pedagogická fakulta MU v Brně. ISSN 0323-0449.
  • Vychovávateľ. Časopis pedagógov. Vyd. Educatio Bratislava. ISSN 0139-6919.
  • Časopis Éthum.
  • Časopis Rodina a škola.
  • Paidagos. Časopis pro pedagogiku a s ní související vědy. Dostupné na www: http://old.paidagogos.net/list.html.
  • Pedagogická revue. Časopis pre pedagogickú teóriu, prax a podporné vedy o výchove. Vyd. Štátny pedagogický ústav Bratislava. ISSN 1335-1982.
  • Pedagogika. Odborný pedagogický časopis. Vyd. Univerzita Karlova v Praze.
  • Mládež a spoločnosť. Slovenský časopis pre štátnu politiku a výzkum mládeže. Vyd. Ústav informácií a prognóz Bratislava. ISSN 1335-1109.
Metody hodnocení
Předmět je vyučován každý týden formou semináře a je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: aktivní účast na semináři (v toleranci 2 neomluvené absence), účast na připravených násleších a exkurzích, pravidelná příprava na semináře a zpracování příspěvku na vybrené téma z teorie a metodiky výchovy (zdrojem odborné pedagogické časopisy - viz literatura).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.