TE2MP_CDI2 Cvičení z didaktiky II.

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Rozvrh
Út 9:45–10:30 učebna 29
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Osnova
  • 1. Práce montážní a demontážní, použití technických stavebnic (technická dokumentace – návody, montáž a demontáž, tvořivá práce, didaktické hračky, skutečná zařízení). 2. Práce montážní a demontážní, použití elektrotechnických a elektronických stavebnic (schémata, návody, montáž a demontáž, didaktické využití). 3. Provoz a údržba domácnosti (vybrané stavební, malířské, instalatérské a zámečnické práce, obsluha domácích spotřebičů, údržba oděvů a textilií, likvidace odpadu, bezpečná údržba elektrických spotřebičů, ekonomika domácnosti). 4. Odborná exkurze jako progresivní vyučovací forma (teoretická i praktická příprava, návštěva konkrétního provozu, nabídka pro základní školy). 5. Netradiční vyučovací metody a prostředky v předmětech technického charakteru (vlastní návrh výuky progresivní vyučovací metodou na vybrané téma). 6. Využití technického muzea v pedagogické praxi (vlastní návrh návštěvy vybrané expozice s cílem zvýšení efektivity klasické výuky). 7. Ochrana zdraví při práci ve školních dílnách a laboratořích (povinnosti učitelů a žáků, předpisy – Zákoník práce č.65/1965 Sb, Vyhláška 64/2005 Sb., Školský zákon) 8. Samostatná tvořivá činnost žáků na základní škole – řešení technických úkolů, návrh výrobku pro základní školu (technická dokumentace – výrobní výkres, pracovní postup, design, praktická využitelnost). 9. Pedagogická diagnostika (návrh a prezentace didaktického vědomostního orientačního testu, návrh a prezentace dotazníku pro zjištění profesních přání a představ žáků). 10. Profesní orientace žáků, výchovné a kariérové poradenství (výchova k volbě povolání, výchova k práci, osobnostní předpoklady, kariérové poradenství (instituce a jejich poslání), pracovní adaptabilita, úloha školy a učitele v procesu profesní orientace).
Metody hodnocení
Dvě písemné přípravy na konkrétní výuku, vystoupení před seminární skupinou (mikrovýstup).
Informace učitele
1. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 2. BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. Praha: PedF UK, 2003. 3. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. 4. FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. 5. FRIEDMANN, Z. Technické předměty na základní škole. Brno: MU, 1997. 6. KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 7. LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. 8. MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. 9. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 10. MOŠNA, F. a kol. Didaktika základů techniky III. Praha: UK, 1992. 11. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 12. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. 13. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.