ZS1MP_LSM2 Světová literatura pro mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
3/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
St 11:35–13:15 učebna 20
Předpoklady
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Světová literatura pro mládež I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět Světová literatura pro mládež I se výklady prohlubují a orientují spíše tematologicky, všímají si i aktuálních otázek světové literatury pro mládež a její odborné reflexe.
Osnova
  • 1. Iniciační román v kontextu světové literatury pro mládež od počátků do konce 20. století. 2. Postava outsidera v literatuře pro mládež - podoby outsiderství v literatuře od 19. století ve srovnání se současnou literaturou. 3. Tematika smrti ve světové literatuře pro mládež (A. Lindgrenová, J. Gaarder, K. Jamoto, J. Requero, S. Péréz, I. Carmody). 4. Současné adaptace a reinterpretace klasických děl literatury pro mládež. 5. Fantastická literatura pro mládež, problematika genologického vymezení, podoby fantastické literatury, umělé mýty.
Literatura
  • Pringle, David. Fantasy. Praha: Albatros, 2003. ISBN 80-00-01126-3.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Fenomén outsiderství ve vývoji prózy pro děti a mládež. In Cesty současné literatury pro děti a mládež: tradice a inovace. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, 2003, s. 29-34, 5 s. ISBN 80-903339-0-7. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tournierův vztah k literatuře pro děti. Ladění : časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Brno: Ústav literatury pro mládež Pedagogické fakulty v Brně, 2003, roč. 8 (13), č. 4, s. 9-11. ISSN 1211-3484. info
Metody hodnocení
Požadavkem k ukončení je vypracování hesláře (věcná a autorská hesla) a zpracování hesel do podoby pracovního slovníku autorů světové literatury pro mládež ke konkrétní zvolené čítance užívané na 1. stupni ZŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.