OP3BP_SpZS Základy zdravotních nauk - seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
St 7:55–8:40 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zařazen v rámci povinného základu, navazuje na dosavadní znalosti posluchačů a přináší podrobnější a syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na situace ve školních zařízeních s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje. Jsou probírány základní příznaky a chorobné jednotky, s nimiž se může pedagog u školních dětí setkat, prostředí ve třídě je charakterizováno z hlediska ergonomického, epidemiologického, mikroklimatu, osvětlení, zvukové pohody žáků. K hlavním cílům výuky předmětu patří posílení znalostí posluchačů o dobré pedagogické praxi, základech první pomoci, významných infekčních a neinfekčních chorobách, jejich brzké detekci, možnostech terapie a prevence. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření ve škole, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik, spojených se školní docházkou.
Osnova
  • Klíčová témata Pojem zdraví- faktory ovlivňující zdraví-ochrana zdraví-rizika školní docházky-významné infekční choroby školního věku-neinfekční choroby hromadného výskytu-výživa-pohyb-prevence-výchova ke zdraví-ergonomie ve škole-hygiena pedagogického procesu-mikroklima-osvětlení-zvuková pohoda-osobní hygiena žáků-úloha školy a pedagoga v pozitivním ovlivňování zdravotního stavu dítěte-sociální patologie-úrazy a otravy-první pomoc v naléhavých situacích.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Informace učitele
Literatura: Základní: BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc. Praha: Grada Publishing, 2001, 74 s. ISBN 80-247-0099-9. KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: MU, 1999, 258 s. ISBN 80-210-2179-9. VONDRÁČEK, M. a kol. Kapitoly ze zdravotní výchovy. Praha: Fortuna,1992, 117 s. ISBN 80-85298-85-6. DVOŘÁČEK, I., HRABOVSKÝ, J. První pomoc. Praha: Avicenum, 1981, 231 s. ISBN-. HAVLÍČKOVÁ, L. Biologie dítěte: rané fáze lidské ontogenéze. Praha: Karolinum, 1998, 93 s. ISBN 80-7184-644-9. JANOUT, V. Klinická epidemiologie-nedílná součást klinických rozhodovacích procesů. Praha: GRADA Publishing, 1998, 145 s. ISBN 80-7169-353-7. KACHLÍK, P. Handicapovaní a Internet [on-line]. 1. vyd. Ostrava : NATURA Plus, 2003. 16 s. roč. 10, 2003, č. 2. ISBN 1212-6748 . Dostupné na WWW: . KACHLÍK, P. Návykové látky, rizika jejich zneužívání a možná prevence [on-line]. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 2003. Dostupné na WWW: . KACHLÍK, P. Projekt DDD (Drogy-Důvod-Dopad) [on-line]. 1. vyd. PdF MU Brno, 2003. Dostupné na WWW: . KOTULÁN, J. a kol. Přehled školní hygieny pro pedagogy. Brno: UJEP, 1982. 100 s. ISBN-. KOTULÁN, J.(ed.). Základy zdravotních nauk pro pedagogy. Brno: MU, 1999, 258 s. ISBN 80-210-2179-9. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002, 270 s. ISBN 80-7184-867-0. MALÁ, H., KLEMENTA, J. Biologie dítěte a dorostu. Praha: SPN, 1985, 206 s. ISBN-. NEVESELÁ, L., URBÁNKOVÁ, K. První pomoc na cestách. Praha: Computer Press, 2001, 90 s. ISBN 80-7226-495-8. Doporučená: OURODA, S. Školní hygiena a prevence. Brno: MZLU, 2002, 111 s. ISBN 80-7157-586-0. PARKER, S. Lidské tělo. Praha: Fortuna Print, 2001, 240s. ISBN 80-86144-67-4. SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE. Zdraví 21-Zdraví do 21. století. Praha: MZ ČR, 2001. ISBN 80-85047-49-5. TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002, 56s.+85 schémata, ISBN 80-7183-257-X. ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2005, 91 s. ISBN 80-210-3811-X.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.