SP4MP_RKD1 Specializace: L+S Rozvoj komunikačních dovedností u sluchově postižených 1

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 11:35–13:15 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Klasifikace sluchových vad, individuální zvláštnosti sluchově postižených, kompenzační pomůcky používané v rehabilitaci osob s vadami sluchu, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých se sluchovými vadami, rozvoj komunikačních dovedností u sluchově postižených – sluchová výchova, dechová cvičení, globální čtení, rozvoj slovní zásoby, rozvoj jemné motoriky.
Osnova
  • Klasifikace sluchových vad podle různých kritérií Základní pojmy z audiologie Individuální logopedická péče ve školských zařízeních pro sluchově postižené Kompenzační a logopedické pomůcky užívané při rehabilitaci osob s vadami sluchu Kochleární implantát Sluchová výchova – reakce na zvuk, identifikace a diferenciace zvuků, fonematický sluch, diskriminace vět Vyvození hlasu – vědomé používání hlasu, hlasová hygiena Dechová cvičení Rozvoj zrakového vnímání a nácvik odezírání Globální čtení Rozhovor, práce s deníkem Rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky Gymnastika mluvidel Vyvozování hlásek Fixace a automatizace jednotlivých hlásek Sluchová analýza a syntéza slov – rozvoj slovní zásoby Využití znakového jazyka při rozvoji slovní zásoby
Metody hodnocení
Pro získání zkoušky je nutná aktivní účast, výroba pomůcky pro logopedickou práci se sluchově postiženým dítětem a její prezentace v semináři a k tomu písemně zpracovaný metodický postup užívání pomůcky. Výuka bude zaměřena především prakticky. Závěrečná zkouška bude rozdělena na část písemnou a ústní.
Informace učitele
BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha:Septima, 1996. JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. MATUŠKA, O., ANTUŠEKOVÁ, A. Rozvíjanie reči sluchovo postihnutých detí raného a predškolského veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1992. POUL, J. Dítě s vadou sluchu – jeho včasná výchova v rodině. Praha: Gong-Press, 1992. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994. PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 PŮSTOVÁ, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1997. SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením, In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SOVÁK, M., JANOTOVÁ, N., a kol. Stati o reedukaci sluchu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 1997. ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených I. Praha: Septima, 1997. ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených II. Praha: Septima, 1998. VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996. VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.