ZS1BP_PsVV Educational Psychology Lecture

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Timetable
Wed 14:20–15:05 učebna 35
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Psychologie vyučování a výchovy navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy.
Syllabus (in Czech)
  • Sylabus psychologie výchovy a vyučování 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce. 3. Metody pedagogické psychologie. 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference. 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky. 6. Psychologie vyučování. 7. Tvořivost. 8. Příčiny neprospívání žáků. 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení. 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Poruchy učení a chování žáků. 19. Zvládání školní zátěže 19. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování OKRUHY KE ZKOUŠCE 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Předmět a metody pedagogické psychologie. 3. Teorie učení, psychologické směry a koncepce zabývající se učením 4. Vymezení učení v psychologii. Vztah učení a paměti, druhy učení. 5. Zákony učení. Motivace, zpětná vazba, opakování, transfer a interference. 6. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti, postoje, návyky, klíčové kompetence). 7. Kognitivní styl a učební styl 8. Psychologie tvořivost. 9. Psychologie inteligence. 10. Příčiny školního úspěchu a neúspěchu žáků. 11. Psychologie vyučování, učení a vyučování. 12. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování. 13. Psychologie výchovy. Cíle výchovy, typy výchovy, sebevýchova, převýchova 14. Prostředky výchovy (odměna a trest, účinné trestání, přesvědčování, vzory ve výchově) 15. Osobnost žáka současné školy. 16.Výchova a vývoj jedincova já, hodnoty a morální vývoj, vývoj a formování charakteru, prosociální chování. 17. Osobnost učitele, vlastnosti učitele, učitelský stres 18. Vztahy mezi učitelem a žákem, sociální interakce, sociální role, konformita, sociální dovednosti. 19. Klima školní třídy a školy. 20. Poruchy učení a chování žáků. 21. Stres, zátěž, přetěžování, antistresové programy. 22. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování.
Literature
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 pp. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/ZS1BP_PsVV