Bi2BP_NPP2 Neživá příroda 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Rozvrh
Po 15:15–16:00 učebna 5
Předpoklady
1. Úvod do studia geologie, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. 2. Primární a sekundární geologické struktury 3. Teorie riftu, desková tektonika 4. Diastrofismus, základy geomorfologie 5. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody) 6. Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka 7. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty 8. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika 9. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/90
Jiné omezení: Bi2MP_NPL1
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Úvod do studia geologie, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. 2. Primární a sekundární geologické struktury 3. Teorie riftu, desková tektonika 4. Diastrofismus, základy geomorfologie 5. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody) 6. Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka 7. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty 8. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika 9. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka
Osnova
  • 1. Úvod do studia geologie, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. 2. Primární a sekundární geologické struktury 3. Teorie riftu, desková tektonika 4. Diastrofismus, základy geomorfologie 5. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody) 6. Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka 7. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty 8. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika 9. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka
Literatura
  • http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Petrologie/default.htmhttp://www.ped.muni.cz/wbio/Studium/Stud%5Fmat/Mat%2Dmat/miner%5Fpetrol http://pruvodce.geol.morava.sci.muni.cz
  • Andreska J. et al., Geologie a biologie pro studenty pedagogiky 1. stupně ZŠ. Praha : ISV nakl., 1999, 219 s., ISBN 80-85866-46-3 Kachlík V., Chlupáč I., Základy geologie. Historická geologie. Praha : vyd. UK, 1996,
  • http://mineralogie.sci.muni.cz/
  • http://pruvodce.geol.cechy.sci.muni.cz/
  • http://pruvodce.geol.morava.sci.muni.cz/
Metody hodnocení
Povinné přednášky. Elektronický test, seminární práce. Ústní zkouška. Otázky: 1. Vrstva, souvrství, poruchy uložení vrstev. Geologický kompas a geologická mapa. Andezit, fonolit. 2. Tektonické poruchy. Diastrofismus. Gabro, pískovec, svor. 3. Magmatická tělesa. Terciér. Aplit, pegmatit, granitoidy. 4. Desková tektonika. Vývoj člověka. Rula, svor, fylit. 5. Desková tektonika. Prekambrium. Vápenec, dolomit. 6. Plutonismus. Paleozoikum. Přehled eruptiv. 7. Vulkanismus. Přehled geologické stavby České republiky. 8. Moldanubická oblast Českého masívu. Ropa. Zemní plyn. 9. Krušnohorská oblast Českého masívu. Paliva v ČR. 10. Kutnohorsko-svratecká oblast Českého masívu. Stavební hmoty v ČR. 11. Středočeská oblast Českého masívu. Drahé kameny v ČR. 12. Lugická oblast Českého masívu. Podzemní voda a prameny. 13. Moravsko-slezská oblast Českého masívu. Geologie Stránské skály v Brně. 14. Geologické podloží Brna - brněnský masív, devon, jura, brněnské písky. 15. Platformní vývoj Českého masívu - jura, křída, terciér, kvartér. 16. Karpatská předhlubeň. Vídeňská pánev. Stavební kámen. 17. Západní Karpaty v České republice. Minerální prameny. Podzemní voda. 18. Krasové jevy. Vápenec. Dolomit. Evapority. 19. Zemětřesení. Přehled sedimentů. Klíč k určování nerostů a hornin. 20. Geologické síly. Dinosauři. Křemen, živce, slídy. 21. Zemská kůra. Zemský plášť. Granit, pískovec, krystalický vápenec. 22. Zvětrávání hornin. Travertin, vápenec, kalcit, aragonit. 23. Vývoj života v terciéru. Litosféra. Spraš, kaolin. 24. Svahové pohyby. Pleistocén. Rula, svor, fylit. 25. Geologická činnost vody. Holocén. Ropa, uhlí – černé, hnědé, lignit. 26. Vývoj rostlinstva na Zemi. Kaolín, magnezit. 27. Geologická činnost moře. Vznik hydrosféry Země. Složení mořské vody. 28. Vznik a vývoj atmosféry Země. Data geologických ér a period. 29. Vývoj vesmíru a Země. Typy zemské kůry. Kaustobiolity. 30. Geologická činnost organizmů. Pískovec, arkóza, droba. 31. Geologická činnost větru. Fosílie. Klastické sedimenty. 32. Geologická činnost ledu a ledovce. Drahé kovy. 33. Život v paleozoiku. Teorie riftu. Přehled metamorfitů. 34. Život v mesozoiku. Vznik pevných, kapalných a plynných paliv. 35. Život v terciéru. Zemětřesné a sopečné oblasti Evropy a ve světě. 36. Ledovcové uloženiny v České republice. Geologický vývoj člověka. 37. Vznik a vývoj života na Zemi. Litosféra. Diageneze. Bazalt, fonolit 38. Geologická exkurze - Nedvědice, Věžná, Rožná, Žulovsko, Zlatohorsko, Vidnava, Supíkovice, Petříkov, Ostružná. 39. Fyzikální vlastnosti Země. Kvartér. Granit, granodiorit, diorit, syenit.
Navazující předměty
Informace učitele
Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy, jevy a vztahy v neživé přírodě, seznámení s vědním základem všeobecné, strukturní, dynamické, regionální a historické geologie. Pro vypěstování kladného vztahu k tomuto tradičně a všeobecně málo populárnímu předmětu zdůrazňovat krásy neživé přírody, vývoj neživé přírody (litosféry, hydrosféry, atmosféry a následně biosféry) zejména poukazem na vztahy k živé přírodě. Podstatným cílem je dosáhnout u studentů porozumění vzájemných vztahů neživé a živé přírody a jejich ochrany, naučit se přírodu prakticky znát a ctít, poznat význam a postavení člověka v přírodě.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.