MSBK_PP1 Předškolní pedagogika 1

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/12. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu Předškolní pedagogika je koncipován na základě integrace 2 základních východisek: 1. moderní koncepce disciplíny Předškolní pedagogika 2. koncepce profesionální činnosti předškolního pedagoga (viz RVP PV) Předmět spojuje ve vybraných pedagogických tématech přístupy teorie výchovy a předškolní didaktiky s psychologickými zvláštnostmi práce s předškolními dětmi. Cílem předmětu je získání základních teoretických vědomostí o problematice předškolního vzdělávání (tzn. výchovy, vzdělávání a péče o dítě předškolního věku) především v institucionálních podmínkách mateřské školy a jim odpovídajících základních dovedností, stejně jako prohloubení zájmu o budoucí profesi.
Osnova
  • Pojetí předškolní výchovy pro 21. století – cíle, obsah, prostředky, podmínky a strategie. Předškolní pedagogika jako věda. Cílové kompetence (životní dovednosti) v humanisticky orientované předškolní výchově. Klíčové kompetence v RVP PV. Participace MŠ a rodiny na výchově dětí předškolního věku. Psychologická východiska a vývojové zákonitosti rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku (Piaget, Kohlberg, Matějček, Helus, aj.) Dítě předškolního věku v mateřské škole, ve skupině vrstevníků Předškolní pedagog – učitel(ka) mateřské školy, profesní etika. Obsah předškolní výchovy a vzdělávání. Komenského odkaz a dnešek (Informatorium). Organizace výchovné činnosti. Prostředky předškolní výchovy: režim, hra, učení a pracovní činnosti. Komunikace učitelky se skupinou dětí a jejich vedení Hodnocení výsledků výchovného působení. Zpětná vazba. Evaluace. Mateřská škola ve výchově dítěte. Návaznost předškolního a primárního vzdělávání. Vstup dítěte do školy a připravenost na školní práci.
Literatura
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí [Matějček, 2000]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. ISBN 80-7178-494-X. info
  • BRUCEOVÁ, Tina. Předškolní výchova :deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 172 s. ISBN 80-7178-068-5. info
  • DOSTÁL, Antonín Maria a Eva OPRAVILOVÁ. Úvod do předškolní pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 263 s. URL info
  • DOSTÁL, Antonín Maria a Eva OPRAVILOVÁ. Úvod do předškolní pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 253 s. URL info
Metody hodnocení
konzultace, domácí práce, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.