ZS1MK_NDL2 Dětská literatura 2 - Nj

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/1. 4. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Baroková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jana Baroková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Žánry dětské literatury. Vývoj jednotlivých žánrů a jejich představitelé v dětské literauře. Rozdělení na literaturu pro děti a mládež, základní charakteristika rozdělení. Referáty o knihách podle žánrů.
Osnova
  • Dětská lyrika. Kinderreim. Lyrika věcná, reflexivní, nonsensová. Hádanky a jejich vývoj. Bilderbuch, comics. Ilustrace v dětské literatuře a nejvýznamnější ilustrátoři. Realistický román pro mládež. 2. světová válka v dětské literatuře. Fantastický příběh a fantasy, základní znaky a rozdíly. Časopisy pro děti. Náboženská literatura pro děti.
Literatura
  • Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur in drei Bänden(A-Z) und einem Ergänzungs- und Registerband : Personen-, Länder- und Sachartikel zu Geschichte und Gegenwart der Kinder- und Jugendliteratur. Edited by Klaus Doderer. Weinheim: Beltz Verlag. info
  • SAHR, Michael. Ein ABC der Kinder-und Jugendliteratur. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2001, v, 190 s. ISBN 3-89676-383-0. info
  • SAHR, Michael. Um der Kinder und Märchen willen! :Analysen und didaktische Vorschläge zu acht Grimmschen Märchen in originaler und veränderter Form. Kallmünz: Michael Laßleben, 1995, 131 s. ISBN 3-7847-9113-1. info
  • SAHR, Michael. Um der Kinder und Literatur willen! :Texte zur Kinder- und Jugendliteratur. Kallmünz: Michael Laßleben, 1992, 106 s. ISBN 3-7847-9111-5. info
  • BORN, Monika a Michael SAHR. Kinderbucher im Unterricht der Grundschule. 2. vyd. Baltmannsweiler: Padag.Vrl., 1990, 246 s. ISBN 3-87116-451-8. info
Metody hodnocení
Požadavkem k zápočtu je ústně přednesený referát v němčině o knize dle předepsané osnovy. Požadavek ke zkoušce je znalost odpřednášené látky, seznámení se s doporučenou literaturou, povinná četba, aktivní účast na hodinách. Závěrečné hodnocení má charakter ústní zkoušky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.