ZS1MP_SPP4 Souvislá pedagogická praxe IV

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/3. 3 týdny praxe. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíl předmětu je získání dovedností a zkušeností výchovně-vzdělávací práce se žáky na 1. stupni ZŠ v oblasti metodické, organizační, odborné a pedagogické.
Osnova
  • Studenti hospitují u cvičného učitele. Pozorují třídu jako celek i děti individuálně, seznamují se s prostředím školy, vybavením apod.
  • Odučí 15 vyučovacích hodin z předmětů zadaných garanty praxe nebo oborovými didaktiky.
  • Zaměří se na organizaci skupinové práce se žáky, na provádění frontálních činností laboratorního charakteru. Pracují s didaktickou technikou.
  • Realizují se žáky vycházku a besedu.
  • Uplatňují diferencovaný přístup k integrovaným žákům se specifickými vývojovými poruchami učení a chování.
  • Dodržují hygienické zásady, zařazují relaxační a kompenzační cvičení, hry.
  • Vedou pedagogický deník, který obsahuje záznamy z hospitací, přípravy na vyučovací hodiny a jejich rozbory, výsledky diagnostiky žáků aj.
  • Opravují sešity, chystají pomůcky pro výuku, vykonávají dozory o přestávkách a musí se účastnit veškerého dění ve škole, pokud bude probíhat v době jejich praxe (pedagogické porady, třídní schůzky apod.).
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Aktuální přístupy ke školní výchově. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 77-81. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Český jazyk a literatura - jazykové vyučování včetně slohu. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 26-31. ISBN 80-85931-73-7. info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Do hlubin učitelovy duše. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. Edice pedagogické literatury, 89. publikace. ISBN 80-85931-73-7. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudební výchova. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. PAIDO. Brno: Vladimír Jůva, 1999, s. 57-59. Paido edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Matematika. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 36-41. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-73-7. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. info
  • ŠAFROVÁ, Alena. Speciálně pedagogická příprava. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. Brno: Paido, 1999, s. 75-76. ISBN 80-85931-73-7. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Speciálně pedagogická příprava na souvislé praxi. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido, 1999, s. 75-77. ISBN 80-85931-73-7. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Vlastivědné vyučování a pedagogický konstruktivismus. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
  • MRHAČ, Josef. Pedagogická praxe ve studiu učitelství I. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 187 s. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: pedagogická praxe Typ ukončení: přípravy na vyučování, zápočet
Informace učitele
Materiály k souvislé praxi budou rozdány všem na začátku podzimního semestru. Zápočet bude udělen na základě hodnocení cvičného učitele v době konzultací na katedře pedagogiky v průběhu semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.