MSBK_NDI2 Didaktika 2 - NJ

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních teoretických znalostí a získání metodicko-didaktické kompetence pro výuku cizího jazyka u dětí předškolního věku. Těžištěm je nácvik jazykových prostředků s využitím metod odpovídajících dané věkové kategorii žáků.
Osnova
  • 1. Cíle, obsahy, metody výuky cizích jazyků u dětí předškolního věku . 2. Výslovnost (cíle, metody, imitace, artikulace, intonace, psychologické a fyziologické obtíže, typy cvičení, podpůrné prostředky, práce s písničkou, krátkou básničkou, využití pohybového a hrového principu). 3. Slovní zásoba (cíle, metody, psychologická východiska osvojování slovní zásoby u dětí předškolního věku, psychologie paměti, multisenzorické učení, názornost, motivace, výběr slovní zásoby, prezentace, sémantizace, procvičování slovní zásoby). 4. Gramatika – struktury (cíle, metody, obsahy, lexikalizace gramatiky, kontextualizace, práce s gramatickými strukturami u dětí předškolního věku z hlediska vývojové psychologie a psycholingvistiky). 5. Hra jako nejpřirozenější metoda . 6. Tvorba učebních pomůcek pro výuku cizího jazyka u dětí předškolního věku vztahujících se k nácviku správné výslovnosti, osvojování lexikálního a gramatického učiva.
Literatura
  • BRYCHOVÁ, A. Handreichungen zum Seminar Methodik und Didaktik Deutsch als Fremdsprache auf der Primarstufe. Interní studijní materiál. 2002
  • E-learningové kurzy: Didaktika němčiny v MŠ – shrnutí I Adresa: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=471
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • WODE, Henning. Psycholinguistik :eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen : Theorien, Methoden, Ergebnisse. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1993, 399 s. ISBN 3-19-006619-1. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • JAFFKE, Christoph. Fremdsprachenunterricht auf der Primarstufe : seine Begründung und Praxis in der Waldorfpädagogik. 2., revidierte Auflage. Weinheim: Deutscher Studien Verlag, 1996, 392 s. ISBN 3892715033. info
  • MAIER, Wolfgang. Fremdsprachen in der Grundschule : eine Einführung in ihre Didaktik und Methodik. Berlin: Langenscheidt, 1991, 256 s. ISBN 3468494424. info
Výukové metody
seminář s využitím samostatných prezentací a výukových výstupů studentů
Metody hodnocení
1. Samostatná práce na téma rozbor učebního materiálu s ohledem na jazykové prostředky, analýza poměrného zastoupení gramatických cvičení, cvičení lexikálních a fonetických či ortografických, popis druhů a typů aktivit k jednotlivým jazykovým prostředkům. 2. Zpracování výukového projektu jedné vyučovací jednotky s akcentem na zvolené téma – výběr: slovní zásoba nebo mluvnice nebo zvuková či ortografická stránka řeči. Alternativou k německy psané studijní literatuře je pro samostudium je e-learningový kurz didaktiky (v e-learningovém prostředí Moodle), kde studující naleznou základní informace a samostatné úkoly v českém jazyce.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
BRYCHOVÁ, A. Handreichungen zum Seminar Methodik und Didaktik Deutsch als Fremdsprache auf der Primarstufe. Interní studijní materiál. 2002 E-learningové kurzy: Didaktika němčiny v MŠ – shrnutí I Adresa: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=471
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.