SC4KC_ANTR Sociální a pedagogická antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
15 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Aktivní účast na přednáškách. Příprava posteru na vybrané téma (viz níže - informace učitele.) a jeho presentace. Otázky do diskuse, studium literatury se vztahem k tématům, příprava na závěrečný test.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu student: Získá vhled do problematiky antropologie jako komplexní vědy o člověku s orientací na sociální pedagogiku. Rámcové se seznámí se základními pojmy, postavením antropologie v systému společenských a přírodních věd, antropologie obecná a biologická, kulturní, sociální, pedagogická. Propojí získané základními pojmy s přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů antropologie v systému společenských a přírodních věd, antropologie obecná a biologická, kulturní, sociální, pedagogická.
Osnova
  • Základní pojmy 1.Antropologie soubor věd o člověku, antropologie biologická, kulturní sociální, ekologická, pedagogická, metody výzkumu. 2.Biologické dimenze člověka a lidské společnosti Evoluce člověka, hominizace, sapientace, darwinismus, neuropsychologické aspekty a komplexita lidské osobnosti. 3.Současné pojetí člověka jako integrované osobnosti v bio-psycho-sociální jednotě 4.Životní styl jako výraz životní filozofie, zdraví, nemoc, normalita, rovnováha vnitřního prostředí organismu. 5.Socializace, člověk a společnost 6.Sociální učení a výchova, člověk jako kulturní a sociální bytost, společnost a její prvky. 7.Kultura a multikulturní společnost Etnografické aspekty současné společnosti. Gender a sociální role, tolerance, kooperace, koŹmuŹnikace. 8.Člověk v moderní učící se společnosti Antropologie a pedagogika, pedagogická antropologie, význam antropologie pro sociální pedagogiku a sociální práci. Mobilita a globalizace
Literatura
  • Filosofická antropologie :člověk jako osoba. Edited by Jan Sokol. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 222 s. ISBN 80-7178-627-6. info
  • Genom :životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách. Edited by Matt Ridley - Ivo Müller. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 285 s. ISBN 80-7178-507-5. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • Pohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6. info
  • Sociální a kulturní antropologie [2000, SLON]. Edited by Alena Vodáková - Olga Vodáková - Václav Soukup. Vyd. 2., rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 175 s. ISBN 80-85850-29-X. info
  • HAJN, Václav. Antropologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998, 179 s. ISBN 8070679018. info
  • Úvod do kulturní a sociální antropologie. Edited by Robert Francis Murphy - Hana Červinková. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 267 s. ISBN 80-85850-53-2. info
  • LOEWENSTEIN, Bedřich W. My a ti druzí :dějiny, psychologie, antropologie. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 1997, 354 s. ISBN 80-85765-64-0. info
  • HAJN, Václav. Antropologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1996, 160 s. ISBN 8070676019. info
  • Spor o Darwina. Edited by Phillip E. Johnson - Alena Koželuhová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1996, 211 s. ISBN 80-85495-57-0. info
  • BENEŠ, Jan. Člověk. In Člověk. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0460-0. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
Výukové metody
přednáškový cyklus
Metody hodnocení
Přednáška (bloková výuka 15hod) - (+ studium literatury, skupinová diskuse - přehled k dané tématice) Ukončení: zkouška Požadavky k získání zkoušky: 1. Presentace a samostatná vystoupení studentů (přednášky, postery, skupinové diskuse, hry) na vybrané téma. 2. Písemný zkouškový test (ověřuje teoretické znalosti studentů) test : (rozsah 15 otázek); forma: 2/3 test 10 ot. (a/b/c/d 1 správná odpověď = 1 bod); 1/3 5 ot. přímé odpovědi (0 - 1,5 body); o hodnocení: A (20-18,5); B (18-16,5); C (16-14,5); D (14-12,5); E (12-10,5)
Informace učitele
Témata pro samostatná vystoupení výroba a presentace posteru:
1. Dědičnost, výzkum lidského geonomu, etické problémy genetického výzkumu
2. Inteligence a emocionalita v lidském životě, jednota ducha i těla
3. Manželství, rodina a stát, výchovné praktiky v různých kulturách
4. Náboženství v lidské společnosti, význam pro výchovu a duchovní život, svátky a rituály
5. Člověk a globalizace, globální problémy lidstva.
6. Etapy evoluce člověka, proces hominizace a sapientace
7. Fyziologické a neuropsychologické aspekty biologie člověka
8. Člověk a jeho životní styl
9. Zdraví a nemoc, normalita, rovnováha vnitřního prostředí organismu.
10. Základní etapy socializace člověka
11. Sociální učení a výchova, člověk jako kulturní a sociální bytost
12. Struktura společnosti a její prvky, vliv společnosti na socializaci jedince
13. Životní prostředí a jeho vliv na lidskou bytost, kulturní ekologie
14. Kultura a osobnost
15. Kultura a multikulturní společnost
16. Mobilita a globalizace
17. Etnografické aspekty současné společnosti
18. Gender a sociální role, tolerance, kooperace, komunikace, integrace a inkluze z pohledu sociální pedagogiky.
19. Člověk v moderní učící se společnosti vztah antropologie a pedagogiky, pedagogická antropologie
20. Význam antropologie pro sociální pedagogiku a sociální práci
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.