ZS1MK_LDL2 Didaktika literární výchovy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Předpoklady
ZS1BK_LILT Interpretace lit. textů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na literárněvýchovnou složku předmětu čtení a literární výchova. Po jeho absolvování student porozumí základní teorii oboru, dokáže vysvětlit specifika recepce uměleckého textu dětmi mladšího školního věku, aplikovat různé interpretační postupy při práci s uměleckým textem ve výuce a osvojí si další metody a formy práce přispívající k rozvoji a upevňování dětského čtenářství a literární gramotnosti.
Osnova
  • 1. Recepce uměleckého textu. 2. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, komunikační aspekt literárněvýchovného procesu. 3. Literárněvýchovná interpretace jako jedna z fází literárněvýchovného procesu, metody interpretace ve škole. 4. Spektrum dalších metod a forem práce v literární výchově. 5. Mimočítanková četba, motivace k četbě, využití didaktických her.
Literatura
  • Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. info
  • Obert, Viliam. Detská literatúra a čitateĺský rozvoj dieťaťa. Bratislava: Litera, 1998.
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 254 s. ISBN 8024412365. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 s. ISBN 80-210-3327-4. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse.
Metody hodnocení
Ukončení: ústní zkouška Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování podrobné studijní přípravy na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy kombinovaného typu (pro 4. nebo 5. ročník). Podrobnější požadavky na strukturu přípravy zadány na začátku výuky. 2. Znalost teorie předmětu dle zadaných okruhů (zadány na začátku výuky). Součástí hodnocení zkoušky jsou obě části - písemná příprava na hodinu a vlastní ústní zkouška ověřující znalost teorie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.