CJ2BP_LIM2 Interpretace textů z literatury pro mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Út 16:10–17:50 učebna 30
Předpoklady
Student je s to interpretovat zadané literární dílo ústně i písemou formou (recenze).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznamují s význačnými díly literatury pro mládež, analyzují tato díla a pomocí základních literárních interpretačních postupů poznávají konotační souvislosti a významovou mnohovalečnost jednotlivých literárních děl. Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů, proudů a tendencí v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Seminář navazuje na předmět Literatura pro mládež.
Osnova
  • Studenti přečtou a budou s to interpretovat 20 vybraných básnických děl literatury pro děti a mládež a 25 vybraných prozaických děl literatury pro děti a mládež.
Literatura
  • BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
  • PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2002, 286 s. ISBN 807007163X. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 807082364X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v literatuře pro mládež v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Recenze zvoleného literárního díla současného autora
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.