MSBK_KI3 Klavírní improvizace 3

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Ryšánková (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Ryšánková
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Ryšánková
Předpoklady
MSBK_KI2 Klavírní improvizace 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: využití základních prvků klavírní improvizace - harmonizace a stylizace klavírního doprovodu lidových a umělých písní; interpretace snadných přednesových skladeb vhodných pro děti předškolního věku s přihlédnutím k didaktické aplikaci; schopnost studentů transponovat písně do blízkých tónin.
Osnova
  • Kadence dur v chromatických transpozicích.
  • Hlasová cvičení s použitím tóniky a dominanty v klavírním doprovodu.
  • 25 písní s předehrou, mezihrou, dohrou a zpěvem.
  • Vedlejší harmonické funkce - II. a VI. stupeň.
  • Transpozice písní do blízkých tónin.
  • Instruktivně přednesová skladba vhodná pro předškolní děti.
Literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 72 s. 4838. ISBN 978-80-210-4968-0. info
  • CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 s. ISBN 80-210-3094-1. info
  • Kabalevskij, Dmitrij. Album pro mládež. Praha: Supraphon 1986.
  • Kleinová, Eliška – Laudová, Věra. Klavírní škola pro SPgŠ, 3., 4. díl. Praha: Supraphon 1986.
  • Kalabis, Viktor. Skřivánek - Sborník písní pro MŠ. Praha: PANTON 1973.
  • Čajkovskij, Petr Iljič. Album pro mládež op. 39. Bratislava: Opus 1973.
Výukové metody
Praktické osvojování a využití základních prvků klavírní improvizace - kadence, vedlejší harmonické funkce, základní druhy klavírní stylizace, modulace D7.
Metody hodnocení
Typ výuky: cvičení. Ukončení: zkouška. Praktické ukončení - požadavky: durová kadence a hlasová cvičení transponovaná po půltónech. Hra 25 písní s předehrou, mezihrou, dohrou a zpěvem. Transpozice písní do blízkých tónin, vedlejší harmonické funkce. Interpretace vhodné přednesové skladby zaměřené k poslechovým a pohybovým činnostem v MŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.