ZS1BP_SEVV Seminář k epistemologickým východiskům vyučování

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_SEVV/01: Po 10:40–11:25 -1007, H. Filová
ZS1BP_SEVV/02: Po 12:30–13:15 učebna 39, H. Filová
ZS1BP_SEVV/03: Út 8:50–9:35 -1007, H. Filová
ZS1BP_SEVV/04: Út 9:45–10:30 -1007, H. Filová
ZS1BP_SEVV/05: St 8:50–9:35 -1007, H. Filová
ZS1BP_SEVV/06: St 10:40–11:25 -1007, H. Filová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Epistemologická východiska vyučování má v přípravě učitelů primární školy a vychovatelů propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Po absolvování tohoto kurzu studenti budou schopni: - navázat kontakt s dětmi - pozorovat a analyzovat dětskou hru a učební procesy - zaznamenat a analyzovat rozhovor s dítětem na vybrané téma - s využitím nabídnuté teorie vysvětlit vybrané dětské kognitivní mechanismy - diagnostikovat dětské prekoncepce - vysvětlit význam konstruktivistických přístupů a autentického učení v primárním vzdělávání.
Osnova
  • 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět. Jak dojde k tomu, že se člověk něco naučí (kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). Psychodidaktika. 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru (výzkum: kresba s komentářem, fenomenologický rozhovor, operační cvičení). 4. Geneze pojetí času. 5. Geneze pojetí hodnot. 6. Geneze pojetí čísla. 7. Autentické učení a jeho význam pro formování poznávání. 8. Kritické myšlení. 9. Konstrukce učebních úloh, kladení otázek.
Literatura
  • BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava a Alice PROKOPOVÁ. Jak učit (učit) vlastivědu? (Utváření psychodidaktických dovedností nutných ke konstruktivisticky pojaté výuce vlastivědy). In Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000, s. 199-206. ISBN 80-85931-87-7. info
  • PROKOPOVÁ, Alice a Miloslava MACHALOVÁ. Psychologický prostor pro tvořivost (i) ve vlastivědě. In Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. 1997. vyd. Brno: Paido, 1997, s. 70-75. ISBN 80-85931-47-8. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 s. ISBN 80-901662-7-X. info
  • HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 156 s. ISBN 80-901662-4-5. info
  • JIRÁNEK, František. Úvod do obecné psychologie [Jiránek, 1991]. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 287 s. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Translated by František Jiránek. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
  • JIRÁNEK, František, Zdeněk HOLUBÁŘ a Božena LOMOVÁ. Otázky psychologie učení : chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 138 s. info
Výukové metody
Diskuse, analýza dětských prekoncepcí
Metody hodnocení
Kolokvium - zápočet. Seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.