RV2BP_6PPZ Programy podpory zdraví ve školním prostředí

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RV2BP_6PPZ/01: Út 16:10–16:55 učebna 24, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory - chápe význam rodiny a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace, chápe význam minimálních preventivních programů, je schopen navrhnou minimální preventivní program - vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice, popíší jejich obsah a význam – Zdraví 21, Kouření a já, Normální je nekouřit, Zdravá 5, Zdravá škola aj., popíše možnosti intervence v jednotlivých vývojových obdobích - posoudí nutnost spolupráce odborníků z oblasti zdravotnictví, psychologie a pedagogiky - posoudí své rizikové chování a aktivně se podílí na zlepšení svého životního stylu, informace aktivně aplikuje ve svém životě a zdůvodňuje jejich význam, aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí.
Osnova
  • V úvodu jsou studenti seznámeni se strategií zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR (Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR - Zdraví pro všechny v 21. století) se zaměřením na dětský věk a školní prostředí. Následně je pozornost věnována intervenčním programům podpory zdraví. (Principy tvorby primárně preventivních programů, konkrétní realizované programy - Kouření a já, Normální je nekouřit, Zdravá 5, Zdravá škola, metodika minimálních preventivních programů pro školy dle Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT ČR).
Literatura
  • ŽALOUDÍKOVÁ, iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit. 2. díl. 1. vydání. Brno: Paido, 2006, 93 s. ISBN 80-7315-128-6. URL URL info
  • ŽALOUDÍKOVÁ, Iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit 1.díl. Brno: Paido, 2005, 69 s. sv. 1. ISBN 80-7315-105-7. URL info
  • ŽALOUDÍKOVÁ, iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit-edukační program pro výchovu žáků prvního stupně základních škol k nekouření. In Edukační sborník, XXIX. Brněnské onkologické dny. Brno: Masarykův Onkologický ústav, 2005, s. 41. ISBN 80-86793-05-2. info
  • REISSMANNOVÁ, Jitka. Pilíře projektu Zdravá škola. In Výchova ke zdraví I. Brno: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta, 2005, s. 102-115. ISBN 80-210-3918-3. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
  • Zdraví 21. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2003, 124 s. ISBN 8085047993. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila. Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola. Možnosti alternativní výchovy. Brno: Paido, 1998, s. 128-139,14. ISBN 80-85931-61-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998, 47 s. ISBN 80-85931-53-2. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a průběžných konzultací.
Metody hodnocení
Student vypracuje a odevzdá seminární práci dle zadání ve studijních materiálech a následně ji prezentuje a diskutuje s ostatními studenty (vybírá si z celkové databáze 10 témat).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.