SP4MP_MSP2 Methodology- Lower Primary Schools for Students with Special Needs 2

Faculty of Education
Spring 2012
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP4MP_MSP2/01: Tue 13:25–16:55 učebna 20, M. Bartoňová
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu Didaktiky předmětů 1.st. ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 1.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Czech language and its specifics in the educational process, problematics of the access to specific learning disabilities in the mother tongue.
Syllabus
  • Český jazyk. Vzdělávací programy - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání se zaměřením na český jazyk na 1. stupni. Psychologické základy vyučování čtení, psaní, vývoj metod prvopočátečního psaní a čtení. Etapy výuky čtení podle analyticko-syntetické metody, metodické postupy při výuce čtení, nedostatky a poruchy ve výuce čtení. Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, význam didaktických her při osvojování si dovednosti čtení. Vyučovací hodina, organizační formy výuky, struktura vyučovací hodiny.
Literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 128 pp. ISBN 80-210-3613-3. info
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ and Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 pp. ISBN 80-85931-64-8. info
Teaching methods
interactive seminary
Assessment methods
The ending of subject: written test - to pass the test is neccesary 75% of right answer Requirements: working out preparation for one lesson of czech language Another requirements will be specify on the first lesson. Active participation minimum 80%
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2012/SP4MP_MSP2