CS2RC_LPML Literatura pro mládež

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/10/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti jsou vedeni k analyzování četby, formulování hodnotících kritérií ve vztahu ke specifice literatury pro mládež.
Osnova
  • 1. Úskalí triviální literatury pro děti a mládež 2. Literatura pro děti a mládež a etika 3. 90. léta v literatuře pro děti a mládež 4. Multimédia a literatura pro mládež 5. Postmoderní prvky v literatuře pro děti a mládež
Literatura
    povinná literatura
  • Náhradní obsah: Urbanová, Svatava - a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 2004.
    doporučená literatura
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Role vypravěče v pohádkách pro malé čtenáře. In URBANOVÁ, Svatava a A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90.letech XX.století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004, s. 91-98. Reflexe české tvorby a recepce. ISBN 80-7220-185-9. info
Výukové metody
Studenti si budou seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) prohlubovat znalosti z literatury pro mládež. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu: ústní zkouška. Požadavky: přednesení referátu aktivní účast na seminářích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.