SP_PR Posilující rozhovor - metoda participativního výzkumu ve speciální pedagogice

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
od 24.2.2014 do 6.3.2014, každý den 4 vyučovací hodiny. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Maija Hirvonen, Ph.D. (přednášející), prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Výuka bude v anglickém jazyce. Primárně určena pro studenty doktorských programů.
Cíle předmětu
At the end of the course students should be able to: Understand and explain basic facts about qualitative research as an inquiry process that aims at understanding a phenomenon (e.g. social and health problems) from the point of view of people who are studied.
Further, students shall understand and explain the role of the researcher, who attempts to build a complex, holistic picture of the phenomenon and conducts the study in a natural setting. (Flick 2009)
The main practical goal is to learn the skills of supporting learners with special educational needs in the participation of the planning of their own life. )
Osnova
  • The essential features of qualitative research
  • Enpowering participation - examples
  • Qualitative research design
  • Defining research question(s)
  • Interview methods
  • Ethical issues in qualitative research
  • 2 field work/exposure days according to the plans of each student
  • Findings of the field work, reflections, discussions
Výukové metody
Lecture, seminar, group work, field work
Metody hodnocení
Final presentation, individual project, data collection and analysis, 100% attendance in class, finding own interviewees and conducting participatory interviews.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2023, podzim 2023.