PdDR_TRV Teorie rodinné výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili rodinnou výchovu v širším vzdělávacím a výchovném kontextu, a to v návaznosti na předmět Soudobé otázky teorie výchovy. Důraz klade na rozvoj pedagogického myšlení studentů.
Osnova
  • Biologické základy rodičovského a partnerského chování, kulturní vlivy formující rodinu, rodinná síť a rodinná koncepce sociální společnosti. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte; materiální (ekonomické) faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, psychologicko-demografické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, kulturně-pedagogické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí. Východiska (strategie) rodinné výchovy. Rodiče a členové rodiny jako vychovatelé. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů. Edukační podstata a prostředky citového a rozumového rozvoje dítěte v předškolním a školním věku; rozvíjení dětské fantazie a tvořivosti, dětská hra a hračka. Příprava dítěte na školu, úkoly a prostředky rodinné výchovy dítěte v období jeho školní docházky. Problémy spolupráce rodičů s učiteli, školy s rodinou.
Literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
Výukové metody
Samostudium, konzultace
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Připravit esej na některé z obsahových témat v rozsahu do 10 stran (vycházející z odborné literatury, s těžištěm v reflexi vlastních názorů na vybrané téma). Odevzdat (zaslat) přednášejícímu (garantovi) předmětu nejméně týden před zkouškou.
Informace učitele
BŮŽEK, A.; MACHALÍK, J. Informatorium nejen o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál, 1994. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha : SPN, 1958. LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : SPN, 1974. LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon 1993. MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno : Blok, 1990. MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Brno : Blok, 1990. SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 1994. SMRČKA, F. a kol. ABC rodinné výchovy. Praha : SPN, 1969-1972. SOBOTKOVÁ, J. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha : Fortuna, 1992. ŠTECH, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Čs. psychologie, 1997, XLI, č. 6, s. 487.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016.